woensdag 5 december 2012

3 maanden gratis naar de film

Vanochtend hoorde ik het weer op de radio. De LOI geeft je bij inschrijving voor een opleiding een Pathé Unlimited Card cadeau. Dan kan je dus drie maanden onbeperkt naar de film.

Zelf heb ik wel een paar ideeën wat het vrouwtje zou kunnen doen. Dieren-EHBO en diergeneeskundige kennis (6 mnd), Dierenverzorging (8 mnd) om iets te noemen. Al mag het ook Taarten en cupcakes zijn, 8 maanden de heerlijkste gebakjes lijkt me wel wat.

Nu ben ik natuurlijk maar een hond, maar toch… is het niet heel gek. Een opleidingsinstituut geeft je zelf al de afleiding die ervoor gaat zorgen dat je niet genoeg tijd aan je opleiding gaat besteden. Het klinkt mij niet heel logisch in de oren. Alsof de diëtiste je een pak chocoladekoekjes geeft, je personal trainer de chips vast klaarzet of de tandarts je een pak lollies meegeeft. Ik denk dan: geef een pen, geef papier, geef die tablet, geef iets wat je voor je studie kan gebruiken!

Maar ja… ik ben maar een hond

zondag 18 november 2012

Beste Mark Rutte,

Nu de beëdiging door de koningin al weer een tijdje geleden is en de formatie van een volgend kabinet hopelijk nog vier jaar op zich laat wachten wil ik het graag hebben over die beëdiging.

Ik heb veel mensen gehoord die het vonden tegenvallen. Dat klopt ook wel, een beëdiging is niet spannend. X vraagt of jij iets wilt zweren of beloven, jij zweert of belooft dat en daarmee is de kous af. Dat X de koningin is maakt het niet spannender. Nee, een beëdiging is een saai en formeel gebeuren.

En eigenlijk denk ik dat mensen ook niet hierop zitten te wachten. Wat mensen willen is kennismaken met hun kabinet. Wij, het volk, wil weten wie de lijnen uit gaan zetten. En als het even kan willen we ook een blik in de toekomst.

Daarom vraag ik me af of het een idee zou zijn om volgende keer de manier te volgen die binnen de rechtspraak gewoon is. De lijn is immers: benoemen, beëdigen en installeren. Doen we die beëdiging gewoon achter gesloten deuren en daarna een openbare installatiezitting in de Tweede Kamer. Volgen we meteen de opzet die in de rechtspraak door traditie al jaren gemeengoed is.

De kamervoorzitter krijgt de rol van president en houdt de zittingsorde aan. De minister-president stelt de bewindslieden voor en vertelt iets over hun achtergrond. Daarna mogen een aantal spelers aan de zijlijn het kabinet toespreken. Zoals de hoofd advocaat-generaal en de deken van de Orde van advocaten dat in de rechtspraak doen, zouden de vicevoorzitter van de Raad van State en de voorzitter van de Presidentenvergadering van de rechtspraak dat bij kabinet en parlement kunnen doen.

Tot slot leest de minister-president de regeringsverklaring voor. En waar in de rechtspraak dan een kleine borrel volgt, gaan kabinet en kamer aan de slag met het debat over de regeringsverklaring.

Mij lijkt het een manier om eerbied, traditie, trias en respect met elkaar te verbinden. Maar ja, ik ben maar een hond ;-)

vrijdag 16 november 2012

Honden vs mannen

Sommige mensen snap ik niet. Neem mevrouw Sandra Tsing Loh in het NRC van 3 november jl. (ja, sinds de iPad lees ook ik het NRC). Daarin beweert zij : "Als kacheltje in bed zijn mannen – sommigen tenminste – leuker om mee te praten dan honden." Waar ik me over verbaas is dat ze hier de man boven de hond stelt, terwijl ze eerder zegt dat haar eigen moment van de waarheid kwam toen hij (een man!) de fout maakte om op haar vraag hoe zijn dag was geweest te antwoorden. "Terwijl ik zijn mond zag bewegen, kreeg ik moordneigingen en gingen die afschuwelijke woorden door me heen die alleen een vrouw kan denken die geen man nodig heeft, niet voor haar levensonderhoud en ook niet als vader voor haar kinderen: hoe lang nog voor ik je wegstem van het eiland?" Dus mannen die de foute dingen zeggen zijn leuker dan een geduldig luisterende hond?

Okay, wij honden zetten geen vuilnisbakken buiten en repareren niets, we maken hooguit iets kapot. Wij helpen je niet om de vervelende financiële klippen van het leven te omzeilen en wij zijn geen opgewekte manusje van alles, die zonder morren de klusjes uitvoert die we ons opdraagt. Maar voor al die zaken kan je ook iemand inhuren. Nee, wij zijn 'de man van de gevoelens'. Wij luisteren met warme belangstelling. Wij accepteren je onvoorwaardelijk. Wij lopen met je mee, ook als het regent.

En laten we eerlijk zijn: ook in bed is iemand die luistert en doet wat je vraagt toch een verademing ;-)

zondag 2 september 2012

Thuis

De afgelopen week heb ik heerlijk thuis op de bank bij kunnen komen van mijn vakantie. Het vrouwtje was er toch bijna niet en dan heb ik de hele woonkamer voor mij alleen. Okay, maandag- en woensdagavond moest ik de ruimte delen. Maar maandagavond zat ze achter haar computer de laatste dingen voor haar studie te doen (ze is dinsdag afgestudeerd) en woensdag was ze druk met scouting.

Niet dat ik niet mee had gewild. Ook ik hou wel van mooi muziek. Ik had dus best donderdag- of vrijdagavond mee willen gaan naar het Concertgebouw. Gelukkig kwam donderdag Bart eerst eten en vrijdag kwamen Bart en Pieterjan. Had ik wel een beetje extra aandacht, daar hou ik wel van.

Gisteren ging ze meteen een hele dag met scouting op pad. Jullie denken nu wat ik ook dacht: dan kan je toch mee. Maar dat mocht niet. Heel flauw hoor. Ging ze daarna ook nog naar de verjaardag van Mark. Die gaf een bbq. Heel veel vlees, lust ik ook… ze heeft niet eens een botje van de spare-ribs voor me meegenomen. Wel een kistje met groente uit het Westland. Waren ze met bakkiefietsen.nl een ritje gaan maken. Schijnt echt heel leuk te zijn. En vandaag moet ik weer thuisblijven, terwijl mijn vriendinnetje Noor haar eerste wedstrijd gaat varen. Dan blaf ik vanaf hier wel : “woef wraf woef” (hup Noor hup, red.).

Volgende week hopelijk spannender avonturen

zondag 26 augustus 2012

vakantiefoto's

Tot slot van mijn vakantieavontuur een paar vakantiefoto's, omdat dat via de Ipad niet lukt

Als ik heel lief kijk krijg ik vast ook een hapje

lekker aan het uitrusten

Je moet wel een beetje lekker liggen

Mijn giraf heeft nu geen staart meer

Vanillevla, dat lust ik wel

Zo kan ik de hele dag zitten

Politiehonden houden wel van zwemmen

van oma mocht ik de pan uitlikken

En na gaat maandag het gewone leven weer beginnen, dus dan geen dagelijkse verhalen meer. Tot volgend weekend

vrijdag 24 augustus 2012

Zwemmen

Wie mij kent weet het: ik hou niet (ik herhaal: niet) van water. Wel om te drinken of een beetje pootje te baaien, maar zwemmen daar zie ik de lol niet van in. Vanochtend heb ik dan ook iets vreselijks meegemaakt, ik ben in het water gevallen.

Vrouwtje en ik waren een stukje lopen en ik werd op de boot gezet. Normaal gesproken spring ik dan zelf lekker op het achterdek, maar dit keer belande ik met mijn eerste sprong op het dak. Dus probeerde ik het nog een keer, sprong en ... kwam tegen het tentdoek aan, gleed naar beneden en belande met een grote plons in het water. Helemaal koppie onder ging ik. Zo snel mijn pootjes konden ben ik naar de kant gaan zwemmen, maar daar was alleen steiger en kon ik er dus niet uit. Boven mij hoorde ik dat het vrouwtje gelukkig al met een reddingsactie bezig was. Na een paar minuten voel ik haar hand bij mijn halsband en werd ik uit het water getrokken en op de steiger gezet.

Jullie begrijpen dat ik de rest van de dag nodig heb gehad om bij te komen. Mijn spieren zijn wat stijf van de val en de onverwachte zwempartij. Van de Gouwe, de Oude Rijn en de Braasem heb ik dan ook niet veel meegekregen. Ik heb vooral tegen vrouwtje of Philip aangehangen.

Vanavond ben ik nog verwend door opa en oma. Mocht ik zomaar de pan uitlikken, was mijn avontuur nog ergens goed voor. Nu ga ik weer verder met slapen, truste

donderdag 23 augustus 2012

In het water springen

Wat me vandaag is overkomen. Lig ik rustig op de bank want we zijn toch aan het wachten op de spoorbrug van Dordrecht, hoor ik opeens pistoolschoten. En vlak daarna een blaffende hond. Dus ik ga rechtop zitten, doe mijn oren omhoog en wacht tot het vrouwtje komt om me te beschermen. Maar die kwam niet, want die had het te druk met naar andere honden kijken. Bleek dat politiehonden een training hadden. Ja, ze zijn gek want ze springen zomaar zonder zwemvest uit een reddingboot in het water. Dan zwemmen ze naar de kant en bijten iemand in zijn arm. Ze wachten dan (terwijl ze die arm blijven vasthouden) tot hun baasje ook in het water gesprongen is, ook naar de kant gezwommen is en ze verteld los te laten. Dat loslaten doen ze dan natuurlijk niet meteen, want ja... als je dan nat hebt moeten worden dan wil je ook een lolletje. Vrouwtje en Philip hebben er mooie foto's van, misschien dat ik die later op mijn blog zet.

Gelukkig gingen we na een half uurtje weer weg, want ik werd wel een beetje bang van steeds die schoten en blaffende honden. Toen we de Noord op waren mocht ik naar buiten. Heb ik van het landschap kunnen genieten. Bij Capelle moesten we wachten voor de brug, sprong het jongetje uit Sneek op de boot voor ons zomaar in het water. Blijkbaar een trend vandaag, in het water springen.

Vooral de Hollandse IJssel heeft veel leuks aan beide oevers. En nu liggen we in Gouda te wachten, want de spoorbrug over de Gouwe gaat niet zo vaak open. Morgen naar Aalsmeer en dan naar huis.

Beloofd is beloofd: verslag wo 22-8

Omdat hij maar 1 keer per uur draait en we de brug graag wilde halen halen, lagen we op tijd klaar. Onze reis startte met een kleine 10 minuten vertraging want de brug ging te laat open. Daarna moesten we bij elke brug in het kanaal door Walcheren steeds even wachten, maar konden we niet naar de kant.

Na heel veel motorgeluid hoorde ik opeens alleen de zeilen. Waren we aan het zeilen op het Veerse meer. Halverwege werden we ingehaald door een soort cruiseschip, maar die kon niet door de sluis de Oosterschelde op (ze was te groot). IOok op de Oosterschelde bleven we zeilen. Soms gingen we heel hard. Ik hoorde ze zelfs praten over 7,2 knopen. En dat alleen op de genua. Omdat we steeds voor de wind gingen en in de buurt van de vaargeul, mocht ik niet naar buiten. Dat was wel jammer. Gelukkig kan ik ook de de ramen heel veel zien.

Bij de Krammersluis moesten we even wachten. Precies genoeg tijd om naar het gras te lopen. Het lucht op je blaas te legen. Nog een beetje gesnuffeld en toen terug naar de boot. Want we gingen schutten. Omdat het een heel bijzondere sluis is (van zout naar zoet en hij pompt water rond ipv in en uit, staat allemaal uitgelegd op internet) duurde het even. Maar ook nu werd na de sluis de genua weer uitgerold. Waren we opeens aan het zeilen op het Volkerak. Helaas viel na 2/3 deel de wind wat weg en moest alsnog de motor aan.

Eerst wilde we gaan slapen bij de Volkerak sluis, maar daar was geen plaats. Dat was wel vervelend, want ik had al gezien dat er daar een mooie dijk is waar ik vast los had gemogen. Wat had ik zin om te rennen. We gingen nu door naar Strijensas, dus in het donker over het Hollands Diep. Dat is lastig, door alle lichten van de chemie kan je de boordlichten van tegemoetkomende boten en de groene lichten van de tonnen niet goed zien. Ik ben maar lief gaan slapen, want ze moesten heel goed opletten.

Uiteindelijk is het gelukt om ons veilig naar Strijensas te brengen. Nog een rondje gelopen en toen konden we allemaal ons bedje in. Kon ik lekker tegen vrouwtjes voeten aanliggen ;)

Morgen meer

Omdat opa anders denkt dat ik ruzie heb met vrouwtje even een pootje van mij.

Philip is heel stoer en dus hebben we tot 23.35 doorgevaren. Helemaal over het Hollands Diep naar Strijensas. Ben heel moe en ga nu dus snel slapen, maar morgen vertel ik van vandaag.

dinsdag 21 augustus 2012

Terug in NL, maar nog niet thuis

Na gedegen onderzoek kan ik het nu vertellen: de jachthaven van Blankenberge is het meest plesant, met de allerleukste havenmeester (Marisja!) maar ook echt een getijde haven. Dus konden we vanochtend niet heel vroeg weg omdat we nog vastzaten. Ook dit keer waren twee kopjes koffie genoeg. Had ik mooi even de tijd om te weten te komen hoe de honden van hiernaast heten. Het zijn Bo de Buldog en Kareltje en Lizzy de chiwoewoes.

Eenmaal uitgevaren en voorbij Zeebrugge ging dat hele grote zeil er weer op. Dat maakt wel herrie als het te weinig wind krijgt, maar we gaan er lekker snel door. Philip kon heerlijk met die halfwinder spelen. Achter ons kwam mist, dat merkte we doordat een heel grote boot netjes mistseinen gaf. Wij hebben de hele dag zon gehad, dus ik was ook buiten.

Nu liggen we in Vlissingen. Heb hier heerlijk een stuk gelopen en ben best een beetje moe van zo'n dag. De komende dagen gaan we richting huis. Misschien zijn we morgenavond wel in de buurt van Dordrecht, dan kan ik naar Daan zwaaien. Ik hoop het.

maandag 20 augustus 2012

Chiewoewoes

Laat ik met het goede nieuws beginnen: er is gras net buiten het hel van de haven in Blankenberge. Maar de dag begon spannender dan dat.

Helemaal klaar om te gaan was ik, toen ik eerst het vrouwtje binnen zag komen om koffie te zetten en daarna Philip zelfs een tweede bakkie kwam maken. Bleek dat we vastzaten in de modder van de haven. Er stond 1,7 meter water, terwijl wij een kiel van 1,85 meter hebben. Moesten we dus wachten tot het water gestegen was tot 2,1 meter. En dat was pas na die twee koppen koffie.

Op zee zag alles grijs van de mist, dus ik ben lekker blijven liggen. Naar buiten tijdens het varen wil ik alleen als de zon schijnt. Nu was het ook niet zo lang varen. Heb maar een dutje van een uur of twee kunnen doen op zee. Gelukkig gingen ze vanmiddag de boulevard bekijken, kon ik rustig op de boot passen. Dat was nodig, want de overburen hebben drie honden: 1 nep buldog en 2 chiewoewoes. Een van de chiewoewoes heet Kareltje. Moet je toch even opletten.

Vanavond heb ik de boot even in de steek gelaten, want ze hebben hier een strand waar ik los mag lopen en daar gingen we naar toe. Heerlijk door het zand gerend, niet te dicht bij de zee gekomen. Nu geniet ik van 'Anne komt naar je toe'. Die hebben een muziekshow met Belgische toppers op de kade tegenover ons. Hebben wij mooi de Belgische Jan Smit, Frans Bauer en 3J's gezien en gehoord.

Kan ik rustig slapen mijn laatste nachtje in Belgisch wateren.

zondag 19 augustus 2012

Leuke jongens

Sorry, beste volgers, gisteren kon ik niet schrijven. Gisteren heb ik namelijk bijna de hele dag geslapen. Op wat korte wandelingetjes naar het dichtstbijzijnde groen na heb ik de dag op mijn kussen doorgebracht.

Daardoor had ik wel genoeg energie voor alle avonturen van vandaag. Na een kort ochtendrondje en een ontbijt met franse brokjes gingen we op pad. Langs de visstalletjes naar een steiger. Bleek van de veerpont te zijn. We gingen naar de overkant van het water. Daar liepen we over sluisdeuren en langs de duinen. Al snel zag ik dat we naar Fort Napoleon gingen.

Gelukkig gingen ze niet het museum in, want daar mogen geen hondjes komen. Ze gingen koffie drinken op het terras. Heb ik eerst water uit het flesje van het vrouwtje gedronken uit de asbak (wel een schone natuurlijk) en daarna kwam de leuke Nederlandse ober (Marisja, waar ben je als de leuke ober uit NL komt?) speciaal voor mij een bakje water brengen. Nadat ze hun taart en koffie op hadden gingen we terug naar het pontje en dus naar de boot.

Daar was gelukkig vanmiddag ook genoeg aktie. Kinderen die op de kade langslopen en naar me kijken, mensen die een foto van me maken en we hebben allemaal nieuwe buren. Door de boot naast ons moest ik voor de tweede keer vandaag aan Marisja denken, want daar is een leuke jonge NLse meneer aan het roer.

Vanavond hebben we de pier afgelopen en daar mocht ik los. Hoop dat er morgen wel wat gras dichterbij is, want zand is ook niet alles.

vrijdag 17 augustus 2012

Slag bij...

Na een laatste rondje over franse bodem vertrokken we richting België. Al in de vaargeul hoorde ik de motor alleen nog maar stationair. Bleek dat ze de halfwinder hadden opgezet. Met een topsnelheid van 6,8 knopen zoefde we door het water. Ook oploeven ging goed, reachend door de geul het was heerlijk varen.

Helaas ging later de motor weer even aan, want de halfwinder moest binnen gehaald worden en de genua uit. Op zich niet moeilijk, maar een motor bij is wel handig als het vijf meter buiten de geul heel ondiep is. Er werd hard gewerkt want na niet al te lange tijd ging de motor weer uit en kon ik mijn slaapje hervatten.

Begin van de middag bleken we in de haven van de Royal Yacht Club Nieuwpoort te liggen. Met een dijk met heerlijk gras, ik ben tevreden. Aan de middagwandeling heb ik ook niets gemist, Nieuwpoort stad schijnt niet zo spannend te zijn. Ze snappen hier aan boord niet waarom je hiervoor slag zou leveren.

De avondwandeling langs de IJzer was heerlijk. Naar zee is toch ook op land de beste richting.

O ja en ik wil even aan jullie allemaal vertellen dat Noor haar CWO1 voor de opti  heeft gehaald. Heeft ze me zelf geschreven. Vrouwtje heeft haar daarna gebeld, maar ik wist het eerst!

donderdag 16 augustus 2012

Zeilen

Soms heeft een dag alles wat een hondje wil. Een hartverwarmend afscheid van 2 engelse vriendinnetjes die bijna moesten huilen omdat ik weg ging. Een tocht van een dag zonder motorgeluiden omdat de wind en het tij meewerken. Lekkere franse brokjes om te eten. Een wandeling langs het strand in Duinkerken. En nu een kussen om op te liggen.

Ik heb alles wat ik wil.

woensdag 15 augustus 2012

Buren

Iedere keer als je in een haven aankomt is het afwachten hoe de buren gaan zijn. Gister had ik er niet zo op gelet, dus vandaag was ik blij verrast dat naast ons twee lieve engelse meisjes zijn. Meisjes die mij voor mijn ochtendwandelingetje al gingen aaien. Ik heb me even heerlijk laten verwennen, zoveel aandacht zo vroeg op de ochtend.

We zouden een dagje hier blijven, dus ik had me al verheugd op een hele dag aandacht. Dat viel tegen, mijn nieuwe vriendinnetjes waren weg met hun papa, mama en broertje. Pas na het avondeten kwamen ze bij me langs om me weer de volle dosis geknuffel, geaai en aandacht te brengen. Hun papa en mama nodigde vrouwtje en Philip uit een wijntje te drinken, bleek dat zij zich gister ook aan de meneer van de rib geërgerd hadden.

Dat wijntje drinken duurde wel heel lang. Ik moest weer op de boot passen. Toen ik dat zat was ben ik gaan blaffen dat ik nu echt wilde gaan lopen. Hebben we ruim een uur langs het water gelopen. Ben ik toch weer blij. Nu snel weer slapen, morgen gaan we echt weg.

dinsdag 14 augustus 2012

Harbourmaster is boss

Na een rustig dagje varen (motoren met 1,6 knoop wind) kwamen we aan het eind van de middag in Boulogne-sur-mer aan. Voor vrouwtje en Philip was het een iets minder rustig dagje, want de stuurautomaat is kapot en nu moeten ze met de hand sturen. Maar toch... we waren allemaal lekker uitgerust en de mensen hadden weer zonnebrand kunnen smeren.

De haven invarend kwam ons een zwarte rib (da's een snel varende boot, van plastic met een heel grote buitenboordmotor) tegemoet. Toen al had ik kunnen weten dat dit zwarte monster gevaarlijk zou zijn, want het ging te hard en de meneer en het jongetje aan boord hadden geen reddingvest aan. Wij gingen door en het vrouwtje parkeerde de Overstag weer keurig met de achterkant tegen de steiger, zodat Philip er makkelijk af kan.

Is het eten bijna klaar, staat er opeens een mevrouw buiten te praten. Bleek tegen ons te zijn. Zij was de mevrouw van de meneer in de rib en zij wilde op de plek liggen waar wij nu lagen. Ze hadden zelfs hun landvasten laten liggen. Dat hadden wij wel gezien (ze hadden in de weg gelegen bij de aanleg) maar van de havenmeester mochten we blijven liggen en de havenmeester is de baas. Dus vrouwtje zei dat en dat ze daarom niet weg ging, zei gedag en ging naar binnen om te eten.

Kwam opeens een zwart monster naast onze boot en klopte er iemand heel hard op de boot. Ik natuurlijk meteen blaffen, want je moet van de Overstag afblijven! Vrouwtje naar buiten, was het de meneer in de rib die moeilijk ging doen en ging vertellen dat hij wilde liggen waar wij lagen, etc etc. Dus vrouwtje zegt wat ze ook tegen mevrouw heeft gezegd, zegt dat de havenmeester de baas is, zegt gedag en komt eten.

Door de raampjes konden wij daarna zien dat ze heel lang hebben getreuzeld. We konden ook meneer tegen mevrouw horen praten en dat was in het duits! Toen begrepen we alles ;-) Dat ze daarna eerst verderop in de haven lagen, dat de kinderen gingen zeuren en dat ze daarna op een plek gingen liggen waar ook een heel grote boot kan. Die lag er eerst ook. Een boot met scouts uit Engeland. Meer weet ik niet, want dit jaar is er niemand aan boord die meteen even met die scouts gaat praten, vraagt waar ze vandaan komen en hoe ze hier gekomen zijn. Dat de duits sprekende familie daarna de boot nog schoon gingen maken, dat de kinderen ook sacherijnig gingen kijken en dat ze heel laat klaar waren. We konden het allemaal volgen.

Na het eten en de koffie gingen wij wandelen. We zagen in de verte de duits sprekende familie wel, maar gaven dat niet veel aandacht. Ik had belangrijker dingen te doen, er moest worden gesnuffeld. Snuffel ik een kwartiertje later rustig op de kade bij de vissersboten, staat opeens de meneer uit de rib voor het vrouwtje. Ik spitste mijn oren, want nu moest ik echt alert zijn.

Begint hij te wauwelen dat hij frans, duits en engels spreekt, dat ze hier frans spreken en dat wij dat dan dus ook moeten doen. Dat andere mensen gezegd hadden dat er nog meer plekken vrij waren toen wij aankwamen. En nog heel veel meer in het frans. Vrouwtje heeft alleen gezegd dat wij van de havenmeester mochten blijven liggen en dat de havenmeester de baas is. Ze was niet eens bang! Ze zei hem gedag en liep verder. Ik ben maar snel meegegaan, want ik was wel een beetje bang.

Terug in de haven hebben we het verhaal aan de havenmeester verteld. Die moest erg lachen dat de havenmeester de baas is, maar gaf ons wel gelijk. Als de meneer van de enge zwarte boot morgen weg gaat, gaat de havenmeester een andere boot op die plek leggen. Ook als de landvasten er nog liggen.

Havenmeesters zijn de baas!

maar je mag wel naar ze blaffen

maandag 13 augustus 2012

Aandacht

Zoals de meeste mensen weten ben ik dol op aandacht. Vandaag was wat dat betreft een top dag.

Eerst was er de tocht van Fecamp naar hier (Dieppe) op de motor. Dus kwam vrouwtje even een uurtje bij me liggen en mocht ik daarna naar buiten. Toen was er een leuke franse mevrouw als havenmeester, waar ik niet naar mag blaffen maar die me wel gezien heeft. Daarna was er een leuk Frans meisje dat me over mijn koppie aaide en naar mijn naam vroeg. En tot slot was er de vrouw van Henk (iemand van de zeezeilschool) die me aaide. Alleen daarom al kan vandaag niet meer stuk.

Vanavond hebben we een heel eind gelopen, helemaal naar de andere kant van de haven. Nu ben ik wel een beetje moe en daarom zelf op het bed van vrouwtje gesprongen. Daar lig ik op haar slaapzak, hmmmm

zondag 12 augustus 2012

Avontuur

Nachten lang is mijn enige aktie om als het vrouwtje even naar het toilet gaat met haar mee te lopen. Mij leek het dan ook niet meer dan logisch dat zij met mij mee zou gaan toen ik afgelopen nacht hoge nood had. Was meteen een mooie gelegenheid om Le Havre by night te zien. We hebben van 3 tot 3.30 heerlijk gelopen.

Ik dacht dat ik na zo'n nacht wel bij zou kunnen slapen. Maar het vertrek uit Le Havre was op de motor en recht tegen de golven in. Ik zat nog op de bank en heb net zo lang geblaft tot ik naar het bed van vrouwtje mocht. Daar ben ik toen stil gaan liggen. Na een paar uur ging de motor uit, heerlijk geslapen. Helaas ging hij een paar uur later weer aan.

Toen we op onze plek lagen en ik mee mocht naar de havenmeester zag ik meteen dat we in Fecamp zijn. Fijn gras! Philip ging klussen aan de boot en  ik ben braaf buiten zijn kussen gaan bewaken. Zag ik opeens de boot van de mensen uit Loenen aan komen. Leuk, kan ik morgen weer naar een oudere meneer in een knal gele badjas (hij lijkt een beetje op Tweety, knalgeel met een paar haren) kijken.

Na een klein hapje Donner kebab zijn we langs het strand gaan lopen. Helemaal bij de grote rotsen mocht ik los. Stenen rennen niet zo lekker, maar dat is niet erg want er zijn er hier wel een heleboel om achteraan te rennen als ze worden gegooid. En ik hoefde niet aan de riem.

Nu even schrijven en dan straks slapen.

zaterdag 11 augustus 2012

Afscheid nemen

Het was een rare dag. Eerst waren er nog vier mensen. Ging Marisja mee brood halen en kreeg ik van Daan een stukje croissant. Toen gingen alle mensen weg. En daarna kwamen er maar twee terug. Die gingen heel actief doen. Alle kussens naar buiten, was opvouwen, stofzuigen (ik haat stofzuigen) en soppen. Dat was gelukkig maar tijdelijk.

Daarna moest ik namelijk op de boot passen terwijl ze er gewoon waren. Maar ze sliepen allebei. Dus ik netjes blaffen tegen vreemde mensen die op de steiger liepen, bleek dat niet de bedoeling te zijn. Ben ik maar gewoon op mijn eigen kussen in de schaduw gaan liggen. Kon ik ondertussen genieten van de hete aardappelstemmen een paar boten verderop. Twee stellen, een boot uit Loenen a/d Vecht... O ja, en ze zijn al te lang op een te kleine ruimte. Met een klein wijntje erbij is de stemming steeds kattiger geworden en ik hou niet van kattig :)

Bij ons aan boord is het rustig. Ik heb heel lekkere franse brokjes, dus die heb ik snel opgegeten en toen heeft vrouwtje meteen extra gehaald. We zijn net gaan wandelen om een foto te maken van de boot met de kerk op de achtergrond en nu gaan de mensen douchen en ik schrijven. Ondertussen speel ik ook Wordfeud met Noor, die weer terug is.

Dan weer druk, dan weer rustig, een heerlijke vakantie

vrijdag 10 augustus 2012

De Haven

Vanochtend ben ik met het vrouwtje brood gaan halen. Daarna ben ik op de boot gebleven. Ze gingen shoppen en daar hou ik niet van. Heb later wel gekeken en ze hebben wel mooie dingen gekocht.

Toen ze gingen lunchen kreeg ik ook wat. Als dank ben ik daarna mee gelopen met shoppen. Niet zo lang hoor, we gingen namelijk vandaag ook nog varen. Naar Le Havre.

Daar aangekomen ben ik met de meisjes mee geweest naar een leuke havenmeester. Vanavond hebben we nog rond de haven gelopen. Nog even genoten van het kijken naar de zee en heel grote boten die zelfs een loods aan boord hadden.

Nu is er heel veel aktie aan boord. Marisja en Daan zijn hun tas aan het pakken, die gaan morgen naar huis. Ik ga ze missen, want ze verwennen mij altijd.

donderdag 9 augustus 2012

Dierendag

Een heel bijzondere dag. Eerst gaan we weg en worden ze na een uur helemaal enthousiast hier aan boord van een rots met een gat erin. Okay, van 3 rotsen met een gat erin. We zijn er zelfs heel dicht naartoe gaan varen, heet Etretat.

Laten leek het meer op dierendag. Eerst zagen we op zee gevaarlijk vinnen boven het water uitsteken. Bleken er drie haaien te zwemmen. Je zag nog net hun rugvin. Varen we weer een aantal uur later op de Seine, komt een zeehond ons gedag zeggen. Hij (of zij) zwom een meter over 10 achter de boot.

Nu zijn we in Honfleur. Ze hebben hier een aardige mevrouw havenmeester, dus ik mag niet tegen haar blaffen van Philip. Gelukkig is er ook een groot park, daar ben ik net gaan lopen. Mee naar het strand mocht ik niet, nu kan ik als enige niet zeggen dat ik in de Seine gezwommen heb. Maar dat is niet erg, want (vrij naar de smurfen) ik haat zwemmen.

woensdag 8 augustus 2012

Zonnebrand

Sorry, lieve lezers in Nederland. Maar hier scheen vandaag alweer de zon. Op veel kaarten van Normandië staat dat het hier altijd regent, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

De ochtend begon met een wandeling naar de boulangerie. Ik mocht niet mee naar binnen, maar heb later wel een stukje croissant gehad. Dus ik was heel tevreden. Daarna ging er gewandeld worden. Daan en Marisja gingen naar de kerk hoog op de heuvel (veel te steil voor mij), vrouwtje en Philip gingen naar  stad (te saai voor mij), dus ik heb op de boot gepast. Kwamen vrouwtje en Philip terug met lekkere worsten dingen. Mocht ik ook van snoepen, fijn he.

Vanmiddag heb ik kennis gemaakt met een Belgisch meisje dat op de steiger liep. Ze is 5 jaar, heeft thuis een vriendinnetje dat ook Cato heet en vond mij net een knuffelhond. Jullie snappen, wij zijn vrienden. Ik heb mijn zwemvest aangedaan en ben samen met haar op de steiger gaan lopen. Was heel fijn.

Later heb ik in het zonnetje liggen slapen. Dat had Marisja ook gedaan, maar die heeft niet net als ik een lekker vachtje dus bij haar zie je beter dat ze in de zon heeft gelegen. De zonnebrand hoef ik niet en de aftersun (die in literflessen er doorheen gaat) ook niet, maar ik zou ook wel willen dat Daan me in ging smeren.

Morgen is er weer zon.

dinsdag 7 augustus 2012

Massage en kruik

Eigenlijk ben ik een onwijs veelzijdig hondje. Zo heb ik vanochtend de rug van Marisja een massage gegeven. Werkt heel makkelijk, zij gaat liggen en ik doe steeds 1 of meerdere pootjes op haar rug. Was ze wel blij mee.

Vanmiddag lag Philip even met zijn voet omhoog. Dat was een mooie plek voor mij, dus ik mocht bij de schipper liggen. Ik ben toch zeker niet voor niets zijn vriendinnetje. Daar moest ik voorzichtig zijn. Ben ik heel lief naast hem gaan liggen met mijn koppie op zijn been.

Nu liggen we in Fecamp. Ik ben vanavond al met Marisja en Daan richting strand geweest. Zij wilde een duik nemen, dus toen moest ik even op een duitse mevrouw passen. Weer terug was vrouwtje met Bart aan het bellen en kon ik dus niet eens meteen mijn verhaal doen. Gelukkig gingen we daarna Facetimen met opa en oma, die zagen me wel liggen.

Nu gaat (bijna) iedereen vroeg naar bed. Zal ik ook maar gaan slapen...

maandag 6 augustus 2012

Ik hou niet van nat worden

Vanochtend zijn we aan boord gebleven. Het regende en dan willen we niet naar buiten als het niet hoeft. Ik heb heerlijk op mijn giraffe liggen knagen. De oren en een horentje had ik al kapot gemaakt, Marisja kwam nu met de tip aan de staart te beginnen en die is inderdaad heel lekker. En nu op :-)

Daarna gingen de grote mensen naar buiten om de stad te bekijken en een kasteel. Het zag er uit alsof het straks weer ging regenen, dus ik ben op de boot gaan passen. Hoorde later dat ze een kerk hadden gezien en dat het kasteel op een heel hoge berg staat. Had ik wel mooi Donner Kebab gemist, maar je kan niet alles hebben.

Toen ze weer op de boot kwamen, was er opeens heel veel aktie. Gingen ze hun zwemspullen pakken. Ik hou helemaal niet van zwemmen, dus ik heb weer aangeboden op de boot te passen. Kwamen ze helemaal zen terug. Bleek dat ze naar de sauna geweest waren. Gingen ze daarna ook nog broodjes gezond eten. Het is maar goed dat ik ook ei lust.

Nu hangen we allemaal een beetje. Ik ga zo weer lekker tegen Philip aan liggen.

zondag 5 augustus 2012

In het zonnetje

Vanochtend ging alweer om 5 uur de wekker. Na een laatste rondje in Boulogne vertrokken we daarna richting Dieppe. Het was wel een beetje moeilijk: na de haven linksaf en dan steeds maar rechtdoor.

Het was heel lekker weer en daarom mocht ik zelfs naar buiten tijdens het varen. In mijn tuigje, aan mijn lifeline, op mijn eigen kussen dat in de deuropening lag. Daar zag ik een paarse opblaas zeehond. Later mocht ik op de bank, toen kon ik de witte rotsen langs de kust goed zien.

Toen we bijna bij de haven waren ging er opeens een meneer in het frans tegen ons praten door de marifoon. Bleek de havenmeester te zijn, we moesten buiten op zee wachten tot de veerboot op haar plek lag. Die veerboot moet omdraaien in een haven die maar een klein beetje groter is dan haar draaicirkel, dus toen we dat zagen snapte we dat wij er even niet bij paste in de haven.

Nu regent het al de hele avond. Ik ben wel al met Daan en Marisja naar het strand geweest en later ook nog met Marisja naar een grasveld. Ik ben een blij hondje.

zaterdag 4 augustus 2012

Strand

Vanochtend werd ik wakker van Marisja die stokbrood ging halen. Eerst ben ik nog even blijven liggen, maar later heb ik toch maar rond de ontbijttafel gescharreld. Na het ontbijt mocht ik mee de stad in. Er was markt en daar gingen we verse groente kopen. Er waren heel veel stalletjes, ook van mensen die een volkstuintje hebben. Na een rondje over de markt ging ik met Philip en Daan naar het strand, fijn een eindje lopen.

Weer thuis was het tijd om te lunchen. Daarna gingen de mensen weer naar de stad, naar de ommuurde stad uit de tijd van Napoleon. Ik mocht op de boot passen. Gelukkig ben ik vanavond weer naar het strand geweest. Dit keer samen met Marisja en Daan. Bij het strand hoorde we een zeehond, toen moest ik even aan Philip denken.

Morgen gaan we weer varen, misschien zien we dan een zeehond.

vrijdag 3 augustus 2012

Naar het strand

Heel vroeg ben ik vandaag opgestaan. Zo vroeg dat het buiten nog donker was. Dat moest want vrouwtje en ik gingen nog wandelen voordat we gingen varen. Maar om 6 uur moest ik echt naar binnen, want de trossen werden los gegooid.

Toen we eenmaal op zee waren gingen Philip en Daan even slapen. Maar niemand kwam bij mij liggen. Marisja en vrouwtje waren buiten aan het sturen, over vrouwtjes scriptie aan het praten en hun slaapmanagement aan het trainen. Bij Calais hebben de meisjes de jongens wakker gemaakt en daarna kwam vrouwtje bij me liggen. Tot vlak bij Boulogne-sur-mer bleef ze bij me liggen.

Nu liggen we in een heel leuke haven, veel leuker dan het boek zei. We liggen echt vlak bij de leuke dingen van het stadje. We hebben lekker gegeten en ik mocht eindelijk weer eens het vlabakje van Philip uitlikken.

Vrouwtje en ik zijn al naar het strand gelopen. Morgen is er markt, maar dan mag ik vast niet mee. Misschien mag ik wel later nog door de oude stad lopen.

Dat vertel ik morgen wel.

Op de boot passen

Vanochtend, terwijl alle anderen nog lagen te slapen, zijn vrouwtje en ik gaan lopen in de buurt van de haven. Dat was heel fijn, want ik mocht zomaar los rennen. Toen zag ik een grote plas modder en daar ben ik in gaan rollen en opeens moest ik weer aan de riem. Terug op de Overstag moest ik zelfs haren wassen, wel met de lekkere 2in1 shampoo, dat wel.

De rest van de dag heb ik op de boot gepast. Marisja en vrouwtje gingen naar de winkels, Philip ging de buurt verkennen en Daan ging ook de stad in. Philip is op de hoge berg geweest waar ik 's morgens ook was. Daan heeft een snoertje gekocht om zijn telefoon op te laden, nu kan hij zijn vriendinnetje weer sms-en. Marisja heeft een sjaal gekocht, daar gaat ze alle namen van de havens waar ze geweest is opschrijven. Vrouwtje heeft een spel gekocht en snoepjes. Niemand had iets voor mij.

Vanavond gaan we vroeg slapen, want morgen gaan we om 6 uur weg.

woensdag 1 augustus 2012

Jaloers en trots

Vanochtend werd ik wakker van het zonnetje op mijn hoofd. Een mooi dagje varen lag in het verschiet. Dat bleek, toen we eenmaal de haven uit voeren, een top dag te worden want de wind kwam uit de goede hoek en de zon scheen. Al snel hoorde ik het geluid van de motor niet meer, maar rook ik de geur van zonnemelk.

Heel lang ging dat goed. Daan kwam boterhammetjes maken en gaf mij ook een plakje worst, ik sliep op het kussen van vrouwtje en genoot van de rust. Na Nieuwpoort kwam er minder mooi weer en vrouwtje kwam zelfs haar zeilpak aandoen. Maar het viel mee en ik heb niet echt regen gehoord.

Vlak bij Duinkerken was er opeens een vreemde man aan boord. Bleek iemand van de waterpolitie te zijn. Die wilde de paspoorten zien. Ik snel op zoek naar mijn dierenpaspoort, maar nee... hij wilde alleen de paspoorten van de mensen zien. Gewoon om jaloers op te worden, alweer de paspoorten van alleen de mensen (net als in Denemarken).

Bij het invaren van de haven was ik trots. Er was precies plek achter een andere boot (elke kant 50 cm) en daar wist vrouwtje de Overstag netjes aan te leggen. De mensen van de boten voor ons gingen zeuren, dus we hebben van plek gewisseld. Vrouwtje ging wegvaren en wist de boot opnieuw in een klein plekje aan te leggen.

Nu zijn we bij de Mac. Zij hebben koffie en ik heb niets. Gelukkig gaan we straks terug naar de boot, daar is mijn water.

dinsdag 31 juli 2012

Niets gemist

De dag begon vandaag met uitslapen. Zoveel uitslapen dat het al bijna 10 uur was toen ik een rondje ging lopen. Daarna gingen ze gelukkig wel ontbijten en belande ook nu wat kaas in mijn bakje. Er was veel wind voorspeld voor vandaag, uit de verkeerde richting. De mensen hadden daarom bedacht om nog een dagje in Zeebrugge te blijven.

Nadat het motorluik heel lang open had gestaan (Philip zocht naar stukjes impellor en Marisja ging later meezoeken) besloten ze Zeebrugge te gaan verkennen. Eerst was ik wel verdrietig dat ik niet mee mocht, maar toen ik later de verhalen hoorde was ik blij dat ik gewoon droog op de bank had kunnen liggen.

Ze zijn helemaal naar het strand van Zeebrugge gelopen (3 km en dat ook weer terug) en ook daar was niets te verbleven. Er was niet eens een frietkot om Vlaamse frieten te eten. Uiteindelijk bleek vlak bij de haven wel friet te zijn, dus dat hebben ze gegeten.

Na een boterhammetje met ei (ik mocht Philips bord leeg likken) ben ik met Daan en Marisja naar een brievenbus gaan lopen. Heb ik ook wat van de stad gezien. Morgen varen we hopelijk weer verder.

maandag 30 juli 2012

Kattig

Het is niet vaak dat ik, als hond, het woord kattig positief gebruik. Maar het is wel het woord dat het gevoel van de mensen hier het beste omschrijft. Ze voelen zich allemaal een beetje katterig/kattig.

Eerst gingen we een stukje motoren, door een sluis. Daar zwaaide we naar de mensen op de kant. Toen we daarna bijna voorbij Vlissingen waren, klonk er opeens een piep heel dicht bij mijn hoofd. Ik lag in de hondenkooi en wist niet meteen wat er aan de hand was. Bleek het piepje van de koeling te zijn. Dus hoorde ik dat de zeilen op gingen en de motor uit.

Dat was het begin van een sportieve dag. Ik denk dat ik wel 40 keer van de ene naar de andere kant van de kooi ben geslingerd. En steeds met herrie boven mijn hoofd van de lieren. Tussendoor hoorde ik zelfs dat Philip op het knopje drukte om de genua iets in te halen. Het moet natuurlijk niet gekker worden, midden op zee. Maar ik heb me er moedig doorheen geslagen. Was wel een beetje jaloers. Want ik hoorde Daan en Marisja heel trots zijn op meer wendingen dan vorig jaar en dat had ik ook wel willen vieren.
Het was best ruig, begreep ik later, met hoge golven en veel wind. Ik was niet heel verbaasd dat we in Zeebrugge liggen in plaats van in Oostende. Wind kwam gewoon uit de verkeerde hoek. Ze hebben hier ook een heel mooi park, ik ben niet zo heel ontevreden. Het kusttrammetje gaat van hier naar Oostende, dus Philip is ook niet ontevreden. Misschien blijven we wel een dagje extra.

We hebben vakantie, dus we hoeven niets (zelfs niet te eten).

zondag 29 juli 2012

Oosterschelde windkracht 4

Soms zijn er van die dagen dat een hondje heel gelukkig is. Vandaag was zo'n dag.

Na een klein beetje uitslapen en een rondje met het vrouwtje door Strijensas vertrokken we richting Vlissingen. En om meteen de clou van het verhaal weg te geven: daar liggen we nu in de haven. Onderweg zijn we door heel veel sluizen en bruggen gegaan. Elke keer moest ik daar mijn harnasje aan en aan mijn lifeline vast. Vorig jaar had ik dan steeds een schoot om op te zitten in het hoekje onder de buiskap. Die schoot heb ik vandaag wel gemist.

Op de Oosterschelde hebben we zowaar ook nog een stukje gezeild. Ik mocht toen binnen op mijn eigen kussen liggen. De rest van tijd ben ik ook buiten geweest. In het zonnetje, met mensen in bikini of korte broek en zonnebril. Volgens mij gaat het wel goed hier aan boord.

In de sluis het Veerse meer op was gelukkig een van de broers van Philip er. Ben ik mooi nog even naar boven getakeld en kon ik een stukje lopen. De mensen moesten aan boord blijven, die hebben geen reddingvest waar ze aan naar boven gehesen kunnen worden.

Nu ga ik nog even mijn brokjes eten en dan lekker slapen.

zaterdag 28 juli 2012

Hiep hiep voor Daan

Het was wel een beetje vroeg vandaag. Ik moest al voor 7.45 uur met het vrouwtje hebben gelopen, want om ongeveer 8 uur sloten we aan bij het konvooi van  staande mast. Een konvooi van wel 1 schip. Over Braasem en Oude rijn kwam het vrouwtje wel bekend voor. Toen sloegen we af richting Gouda, dat was voor ons allemaal nieuw. Ik heb een groot deel van de tijd met mijn pootjes op de rand gestaan om het allemaal goed te zien.
In Gouda moesten we wachten tot de spoorbrug openging. Zij aten boterhammetjes, ik moest aan boord blijven. Het werd wel steeds gezelliger aan boord, want er kwam een slinger voor Daan (die is vandaag jarig). En... er werd ook een cadeautje voor Daan gemaakt, een echte ouderwetse sokpop.

De rest van de weg ging fijn, het zonnetje scheen en ik zat buiten om me heen te kijken. Bij Alblasserdam moesten we heel lang wachten, want als je normale snelheid vaart haal je het net niet vanaf de brug ervoor. Nu hadden de mensen tijd om te eten. Ik kreeg ook een beetje yoghurt.

Helaas regende het toen we uiteindelijk wel door de brug konden. Niet dat dat voor mij een probleem is, ik ben gewoon binnen op de bank gaan liggen. Toen we door Dordrecht waren was het weer droog en heb ik mezelf weer naar buiten laten brengen.

Nu liggen we in Strijensas. Daan heeft zijn cadeautje al gehad, we hebben appeltaart gegeten voor zijn verjaardag en iedereen zit nu bij te komen. Zij gaan zo douchen, ik blijf lekker op de bank liggen.

donderdag 26 juli 2012

nog 1 nachtje slapen

Vol ongeduld lig ik op de bank. Nog 1 nachtje slapen en dan is het zo ver. Dan mag ik naar Aalsmeer om samen met het vrouwtje, Philip, Marisja en Moos de eerste nacht aan boord van de Overstag te gaan slapen. Daan komt later, dat hebben ze gister bedacht.

Tijdens ons rondje voor het slapengaan vertelde vrouwtje dat we zaterdag al heel vroeg (8 uur) weg gaan. Dan gaan we op de motor via Gouda en Dord naar Strijensas. Daar komt Daan ook en zijn we compleet. De volgende dag gaan we nog meer motoren en als het goed gaat kan ik zondagavond op het strand bij Vlissingen lopen.

Maandag gaan we dan de grens over, gelukkig heeft vrouwtje mijn hondenpaspoort al ingepakt. Ik ben al aan het oefenen om "wouf wouf" te zeggen tegen franse havenmeesters.

Heb er zin in !

zaterdag 21 juli 2012

Bijna vakantie

Nog even en ik heb vakantie. Okay, ik ben al een week in het pensoin in Wassenaar geweest en dat was echt heel fijn (ze doen daar blikvoer door je brokjes). Maar zaterdag ga ik echt op pad. Naar Frankrijk gaan we zeilen.

Vier weken bij Philip, met jus over mijn brokjes en een uit te likken vlabakje na het eten. De eerste weken gaan Marisja en Daan ook mee, dan heb ik gewoon nog meer aandacht.

Eerst moet ik het vrouwtje nog helpen bij de voorbereiding. Dus lig ik braaf in het zonnetje in de tuin, terwijl zij al het onkruid weg haalt. Het leven van een hond is zwaar.

zondag 17 juni 2012

Eindelijk tijd voor mij

Natuurlijk weet ik dat het vrouwtje student is. Maar waarom lijdt ook zij aan het studentensyndroom. Buiten is het prachtig weer en zij zit al het hele weekend achter haar computer aan haar scriptie te werken. We hadden nu op de Kaag kunnen zijn! Maar nee, ik lig een beetje te hangen op de bank, loop eens een inspectieronde door de wijk, verstop mijn bot op een andere plek in de tuin. Allemaal omdat zij niet kan plannen.

Okay, ik begrijp ook dat ze niet heel gemotiveerd was de afgelopen weken. Het is niet leuk als je veel werk opnieuw moet doen en je scriptie ‘om’ moet gooien. En ik heb er ook voordeel van gehad. In plaats van aan haar scriptie werken ging ze naar de haringparty van BDO en nam een haring voor me mee (dank je wel, Eddy). Vorig weekend zaten we op de Overstag en kon ik me door Philip laten verwennen. Maar toch… ze had ook in de avonduren kunnen werken en dan hadden we nu op de Kaag gezeten.

Toch is dat we gewoon thuis zijn wel de reden dat ik eindelijk weer eens een blog kon typen. Zij op de laptop, mijn pootjes over de Ipad, het kan slechter. En nu ga ik de tuin weer in. Lekker achter vogels aanrennen.

donderdag 24 mei 2012

Mascotte

Vorig weekend was ik mascotte. Nee, ik heb geen touwtje om mijn nek gekregen om aan een achteruitkijkspiegel te hangen. Ik mocht gewoon zelf rondlopen op de John F. en zo de zeeverkenners van steun voorzien. En, als zeg ik het zelf, dat is me heel goed gelukt.

Vrijdag mocht ik eerst helpen sturen en daarna keken vrouwtje en ik samen naar de start van de Kaagcup zeilwedstrijden. We hadden echt heel even de boot voor ons alleen, als blijf ik het flauw vinden dat ik niet met de Kabelgast mee mocht. Ik had mijn reddingvest toch mee? Wel was het heel fijn dat er al snel weer jongens kwamen. Heb ik mooi even aan boord gezeten bij de 291. Van Gillian had ik ook de wedstrijd wel mee mogen doen, maar dat was toch niet helemaal de bedoeling.

’s Middags hadden we nog spectakel. Waren er zomaar drie boten bewust aan lagerwal gaan liggen, maar kwamen ze niet meer weg. Gelukkig hadden wij Geer die met de 964 een echte KNRM-aktie heeft uitgevoerd. Ik heb dat eens goed bekeken en die jongen kan dat wel. Als snel werd het weer rustig, heel even want toen waren de wedstrijden al weer afgelopen.

Vrijdagavond heb ik eerst fijn bij het vrouwtje gelegen. Die was aan haar scriptie aan het werken. Daarna ben ik een heel eind met Boris gaan lopen. Boris en ik hebben een goed gesprek gehad en daarom mocht ik een beetje verder dan anders. Natuurlijk heb ik ook Philip, de buurman van de Halve Maen en alle andere mensen die ik ken gedag gezegd. Philip had een heel mooie electrische rolstoel. Ik vond hem wel een beetje groot en hij leek wel heel erg op een grasmaaier, mocht de pret niet drukken.

Zaterdag was een feestdag. Ik zat namelijk wel op dezelfde boot, maar die heette opeens De Zonnebloem. Bleek dat Philip de hele dag met ons mee ging. Dat was boffen, want hij nam ook een van zijn lekkere kussens mee en daar kan ik heel goed op liggen. Trouwens, bij Philip op schoot is het ook niet vervelend en omdat hij toch niet veel mocht lopen kon ik dus heel lang liggen.

En nu ben ik al de hele week aan het uitrusten. Okay, ik heb maandag nog geholpen om Philip op te halen uit Aalsmeer. Maar verder slaap ik veel. Zodat ik goed uitgerust ben voor mijn avonturen van komend weekend.

dinsdag 15 mei 2012

Moe derdag

Sorry beste volgers dat ik dit bericht pas op dinsdagavond met jullie deel. Als je klaar bent met lezen zal je begrijpen dat ik na het weekend zo moe was dat ik eerst een paar dagen op de bank moest slapen.

Mijn weekend begon donderdagavond. De moeder van vrouwtje was jarig en dat moest gevierd worden. Natuurlijk mocht ik mee. Helaas is het me niet gelukt iemand een stukje taart afhandig te maken. Wel heb ik aandacht genoeg gehad. En toen Isis me mijn eigen brokjes ging voeren waren ze opeens veel lekkerder dan toen ze nog in het bakje zaten.

Vrijdag was ik heel vroeg alweer in Voorschoten. Vrouwtje ging namelijk helemaal naar Assen en ik mocht niet mee. Was later wel een beetje jaloers toen ik hoorde dat er wel twee andere honden waren daar. Okay, dat waren reddingshonden. Maar ik ben toch ook heel lief? Niet dat ik echt te klagen heb. Een dag bij de ouders van vrouwtje is een dag met aandacht voor mij alleen. Ben dan ook heel lief geweest, want misschien mag ik dan nog wel een keer zonder vrouwtje daar langskomen. ’s Avonds hebben ze me naar mijn eigen huis gebracht, zodat ik op mijn eigen bank kon slapen.

Zaterdag had ik het huis voor me alleen. Ben druk met mijn tennisbal in de weer geweest, een rondje gaan lopen met de De Vreezes en heb me verder kostelijk vermaakt met een golfbal. Het vrouwtje kwam pas laat thuis en voelde zich toen zo schuldig dat ik een stukje kaas kreeg. Kijk, zij snapt wat een hond nodig heeft.

Zondag had ik het druk met moeders bezoeken en varen. Eerst zag ik mijn grote vriend Philip weer. Als ik een staart had, zou ik heel hard gekwispeld hebben. Bij de moeder van Philip mocht ik zijn bordje waar taart op gezeten had aflikken. En daarna kwam ook nog zijn broer en gezin en kreeg ik heel veel aandacht. Of dat nog niet genoeg was gingen we daarna Daan ophalen. Samen hebben we de Overstag van Aalsmeer naar de Kaag gevaren. De boot is nu helemaal Catootjeproof, zodat ik lekker vrij rond kon lopen. Zo’n zonnetje op je koppie terwijl je tegen Philips benen aanligt is toch wel heel fijn.

Tot slot van de Moederdag nog langs de moeder van vrouwtje. Weer thuis ben ik de bank gesprongen, waar ik net pas weer vanaf ben gekomen (nou ja, op een rondje met vrouwtje na). Komend weekend wordt weer zo druk. Moet ik allemaal zeeverkenners aanmoedigen die de Kaagcup gaan varen. Ga zo snel maar wat uitrusten.

zondag 6 mei 2012

Sportief

Eigenlijk ben ik een heel sportief hondje. Zo heb ik afgelopen weekend gevaren, rond gerend en meegedaan met honkbal. Ja, het was weer scoutingweekend en ik mocht mee.

Zaterdag had ik twee belangrijke taken. Allereerst moest ik op de scheepsjongens passen. Dat kan ik heel goed. Tenminste, zij gingen de hele tijd met mij spelen en dan zijn ze netjes in de buurt. Slim aangepakt, al zeg ik het zelf. Daarna bracht ik wat spanning in een spelletje honkbal van de zeeverkenners. Ze hadden namelijk geen echte honkbal, maar tennisballen. Speciaal voor mij was er steeds 1 jongen die een tennisbal naar een andere jongen gooide en die andere jongen probeerde hem dan heel hard voor me weg te slaan. Het is me een paar keer gelukt om de bal te vangen. Nu bleek later dat zij er een soort puntentelling aan vastgemaakt hadden. Kan ik natuurlijk ook niets aan doen. Het was uiteindelijk 10 voor team Maarten, 4 voor team andere Maarten en 2 voor mij.

Vandaag heb ik geholpen de restjes op te eten, heb ik de Opper wakker gemaakt en heb ik heerlijk liggen rollen in de modder.

Voor mij was het een geslaagd weekend.

zondag 29 april 2012

Politiek adviseur

Weken zaten ze in het Catshuis en hoorde ik het vrouwtje (bijna) niet over politiek. Ja, ze heeft de afgelopen weken met mensen uit de Tweede Kamer gesproken, maar dat ging lekker constructief over haar scriptie. Rutte, Verhagen, Wilders, ach … het kon haar niet schelen. Of ze nou door de hond of de kat gebeten zou worden. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat het wel degelijk uitmaakt wie je bijt, een rode kat of ik. Helaas, het enige wat ik terugkreeg was dat ik het niet begreep. Ja, dan moet je ook geen spreekwoorden over me maken.

Toen deze week duidelijk werd dat ze weggingen uit het Catshuis (waarom was ik niet verbaasd dat het niet lukte in een Cats(!)huis) en er andere mensen mee gingen praten voelde ik wel enige spanning hier in huis. Meer tijd achter de computer, net even wat langer doorgaan, want wat zouden ze doen met de griffierechten? En vrijdag was het duidelijk: de verhoging van griffierechten ging zonder reddingvest overboord. Even, heel even, had ik medelij. Want hoe zou het dan nu met de scriptie van vrouwtje gaan; ze was alternatieven aan het bedenken.

Maar toen ze thuiskwam was het duidelijk: mijn vrouwtje heeft nu al punten voor een nieuw regeerakkoord gemaakt. Okay, het scriptie gaat over “niet ingevoerd oudvaderlands recht”. Da’s op zich al bijzonder, er zijn vast niet veel mensen die daar over schrijven. Haar insteek niet te schrijven over de juridische aspecten van lid x artikel y sub 321 maar praktische alternatieven te bedenken werpt vruchten af in het, laten we het dynamisch noemen, politieke landschap van Nederland.

Hopend op het samen bezoeken van partijcongressen (wat zullen daar veel mensen zijn die me aandacht kunnen geven) was ik wel teleurgesteld toen bleek dat ze dat helemaal niet gaat doen. Zelf ben ik bereid elke partij in een bosrijke omgeving vergaderd en die tussen het vergaderen door met me wil wandelen en takken gooien bij te praten.

zondag 22 april 2012

Kusema nini?

Soms, heel soms, snap ik jullie mensen niet. Kan je praten, kan je nog steeds niet communiceren. De afgelopen week/weken vertelde het vrouwtje bij ons laatste wandelingetje voor het slapen gaan vaak over mensen die elkaar niet verstaan. Niet omdat ze dezelfde taal niet spreken. Nee, ze zouden allebei gewoon Nederlands spreken. Alleen verstaan ze elkaar niet of interpreteren het verkeerd. En dat geeft zo ongelooflijk veel gedoe (achteraf dan).

Zelf praat ik dus niet. Blaffen, wat ik elke dag oefen, kan ik heel goed. Het jammere is alleen dat dat niet altijd goed begrepen wordt. Niet gek, want het vrouwtje probeert wel te blaffen, maar dat lijkt meer op gewoon hoesten. Nee, dan mijn gepiep. Daar communiceer ik pas goed mee. Ik piep als er een bal onder de bank ligt, zij begrijpt me en pakt de bal. Ik piep als ik een goede plek zoek om een botje te verstoppen, zijn begrijpt me en doet de deur naar de tuin open.

Niet dat ik altijd ‘woorden’ nodig heb. Stil voor de deur zitten betekent dat ik naar buiten wil, mijn pootjes tegen de stoel dat ik ook wat wil eten. En zij begrijpt me elke keer weer (al baal ik wel dat het niet altijd lukt en ik van de week dus geen pizza kreeg).

Waarbij ik jullie mensen maar wil zeggen: goed communiceren/elkaar echt verstaan kan, maar je moet er wel je best voor doen. Dan lukt het zelfs mij.

PS "Kusame nini" = "wat zeg je?" in het Swahili

zondag 15 april 2012

Wordfeud

Al jaren heb ik het vrouwtje nodig om dit blog voor me te typen. Niet dat ik niet zelf bedenk wat en waarover er geschreven moet worden, maar probeer maar eens met hondenpootjes alleen de juiste letter in te typen op een toetsenbord.

Vrijdag kwam ze opeens met iets nieuws thuis: een Ipad. Eerst dacht ik nog "wat moet ze met dat ding?", bang dat dat ding allemaal aandacht ging krijgen die ik dan moet missen. Maar na een uurtje begon ik de voordelen te zien. Dat ding is zo plat dat ik er makkelijk op kan stappen als ze hem op de grond legt. En het heeft best grote toetsen op het toetsenbord, zodat ik er eindelijk met mijn pootjes zelf bij kan.

Jullie, mijn trouwe volgers, begrijpen dat ik hier helemaal blij van werd. Prompt heb ik dan ook gekeken wat ik nog meer zou kunnen. En daar waren ze: de apps. Wat een heerlijkheid. Schuiven met letters op een scrabblebord kan ik niet, maar wordfeud spelen wel. Een potlood vasthouden om te tekenen lukt niet, maar lijnen maken bij DrawSomething wel. Opeens heb ik alle kans om aandacht te krijgen terwijl ik in mijn eigen huis ben. Noor: dank je wel voor het meespelen ;)

En nu dan mijn eerste zelf getypte blog. Goed he, ik ben trots op mezelf.