zondag 2 augustus 2015

2 augustus: Friese brugwachters begrijpen het

Een tochtje Friesland stond er vandaag op de planning. En ik moet zeggen ze hebben het waar gemaakt. We zijn van Makkum via Kornwerderzand, Harlingen, Leeuwarden en Dokkum in Lauwersoog aangekomen. Moet je 50 nM voor varen in twaalf uur, maar dan heb je ook wat.

Of we onderweg nog wat meegemaakt hebben? Natuurlijk, wij maken altijd wel wat mee. Deze keer ging het echt allemaal heel goed. Even leek het er op dat we weer voor de brug in Dronrijp zouden moeten wachten, maar die brugwacht mevrouw deed hem nog even open. Voor mij wel jammer, want er was me beloofd dat ik op gras mocht lopen als we moesten wachten. Ik had nog even hoop bij de volgende brug, volgens de Almanak zou die tussen 12 en 13 uur niet draaien, maar ook hier was een mevrouw en die deed hem gewoon open. Uiteindelijk heb ik helemaal tot Dokkum moeten wachten. Maar toen was het gras ook wel meteen naast de boot. Heb ik toch even op gerend enzo. Als ik er aan terugdenk kan ik er nog van genieten. De andere mensen in Dokkum waren niet zo blij dat we hier moesten wachten. Het was ook wel een beetje flauw van meneer de brugwachter, hij liet vlak voor zijn uurtje rust wel boten Dokkum uit en wij, die ook al voor de brug lagen, mochten niet Dokkum in.

Zaten we dus een uurtje later weer in een konvooi. Net als vrijdag in Amsterdam en eerder vandaag in Leeuwarden. Konvooi varen is wel leuk, want vrouwtje en Philip proberen altijd achteraan te varen. Kunnen we goed kijken naar wat de andere boten doen. Vanmiddag in Leeuwarden was er een boot waar de mevrouw steeds buiten op de rand ging lopen (ik dacht dat ze wel zou vallen) en dan ging hun boot heel schuin en kon de meneer niet zo goed sturen (tenminste ik denk dat het daar misschien aan lag). Vanaf L’warden ging er een motorboot met ons mee. Komen we later bij een brug, vrouwtje aan het roer, ziet Philip dat er vanaf de andere kant een binnenvaartschip aan komt. Dus wij achteruitn en aanleggen. Had ik natuurlijk ook even kunnen lopen, helemaal vergeten! Maar ik was aan het vertellen van het binnenvaartschip: wij gaan achteruit en aan de kant liggen, de motorboot ging ons nog even inhalen. Moesten ze dus toen de brug openging opeens toch achteruit. Vonden ze wel lastig zo te zien.


Het laatste deel van de reis was heel rustig zonder andere boten en met eten. Net heb ik even lekker gelopen hier. Morgen gaan we naar Borkum, daar kan ik heel goed rennen. Dus daar heb ik zin in.








Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten