dinsdag 21 augustus 2018

21-8 Rustig aan / Volendam

Gisteravond mocht ik wel met vrouwtje mee naar de hondenkooi, als ik beloofde netjes aan de zijkant te liggen en haar te laten slapen. Dat heb ik dus heeeel braaf gedaan. Pas toen ze wakker was ben ik even tegen haar aan gaan liggen. Vond ze leuk.

Het idee van vandaag was rustig aan doen. Door het naviduct en dan bij boei 12 een gunstig koersje voor Tweety kiezen. Ze hebben toch twee dagen om in Almere te komen, dus elke haven zou vanavond goed zijn.

De uitvoering begon goed. Tweede kopje koffie genomen, rustig tuffend naar het naviduct, niet te veel stressen bij het schutten en daarna tuf-tuf naar boei 12. Daar eerst het grootzeil uitgerold om daarna te kijken naar een gunstige koers. En daar ging het mis. Want de gunstige wind voor Tweety zou ons linea recta de kant insturen. Dus Tweety bleef vandaag in haar zak en de genua werd bijgezet. Een leuk halve winds koersje waarbij 8 knopen wind 6,8 knopen snelheid opleverde. En dat in de volle zon! Geen wolkje te zien. De flessen zonnebrand konden weer gebruikt worden. Het leek de ideale zeildag te worden.

Totdat ... de wind weg viel. Gewoon helemaal terug naar 0,4 knoopjes. Had de Overstag dus op een gegeven moment een snelheid van 0,0 :-( Eerst dachten ze nog dat het wel goed zou komen, bleven we even dobberen, hebben ze lunch gemaakt. Dat laatste was trouwens top. Philip heeft het restje Doner van gisteren opgewarmd en ik mocht ook een stukje. Maar daarna was de wind dus nog steeds niet terug. Uiteindelijk de motor gestart en zo maar koers gezet naar de overkant. Gelukkig bleef de zon wel.

Ruim een uur later trok de wind weer iets aan en ging de genua weer bij en de motor weer uit. Niet dat het heel hard ging, maar met de zon die wel de hele dag bij ons bleef was het heerlijk. En ik moet eerlijk zeggen dat het lekker slaapt onder de tafel als we zeilen. Als we motoren is het zo'n herrie aan mijn koppie.

Er was al wel besloten naar Volendam te gaan (de Marina) omdat daar de lekkerste douches van dat deel van het Markermeer zijn. Eigenlijk wint Muiden, dat was alleen een beetje uit de route. Dus heb ik net door Volendam gewandeld (nee, geen BN-ers tegengekomen) en zijn hebben genoten van een lekker douche.

Morgen naar Almere.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten