donderdag 2 augustus 2018

2-8: rare beesten / Burdaard

Het was vannacht heel donker in Stavoren, ik heb dus heerlijk geslapen. Werd wakker van de zon die meteen goed aan het schijnen was. Na een bakje brokjes, wat slokken water, een rondje over het gras en een bakje koffie aan dek, zijn we vertrokken. 44 Nautische mijlen hebben we vandaag gevaren. Om een indruk te geven, dat is 75-80 km / van links op hokje 38 naar helemaal bovenin hokje 49 van de foto. Van 9.45 uur tot 19.55 uur gevaren, maar over die eindtijd later meer.

Via Heeg, Sneek en Grouw naar Leeuwarden. Onderweg kwam er even een kraai op de achterstag zitten, die heeft Philip snel weggejaagd. We vonden het leuker om naar de ooievaars / koeien / ganzen/ levende shoarma (= lammetjes) / geitjes en zwanen te kijken. Nou ja, "we".. ik moet eigenlijk zeggen "ze". Ik ben gewoon weer lekker binnen op mijn eigen kussen blijven liggen. Af en toe een slokje water, af en toe met mijn buik op de koude grond en zo kwam ik de dag wel door. Gingen zij dus ondertussen door Friesland heen. En maar tegen elkaar zeggen hoe mooi het is en dat het een nieuw stukje is wat zij varen. He, ga gewoon door, ik wil wel eten!

Gelukkig moesten we bij de spoorbrug in het Van Harinxma kanaal wachten tot de trein langs was geweest. Moesten ze wel 20 minuten wachten, lagen we langs de kant. Kom ik dus mooi even plassen. Bij de volgende spoorbrug moesten ze weer wachten, heb ik maar niet gezeurd om weer van boord te mogen. Lag net zo lekker ;-) Daarbij was het mij buiten veel te warm! Die mensen staan hier te puffen: pet af, hoed op en maar smeren. Je denkt toch niet dat ik dan geheel vrijwilig in de zon ga komen. 

Met de hitte hadden ze dus eerst bedacht voor Leeuwarden te overnachten, maar daar was nergens een ligplekje vrij. Dus zouden we in Leeuwarden overnachten. Maar .. we konden pas om 18.00 uur door de volgende brug richting de stad. Zijn we net om het hoekje aan een steigerpaal voor een grote boot gaan liggen wachten. Hoor ik opeens " plons"! Is Philip een duik aan het nemen, ze hadden toch nog driekwartier. Was hij daarna dus helemaal fris en fruitig en werd het voornemen door te varen tot de eerste brug die niet meer open ging.

Met een fransman en een duitser (nee, het is geen grap) voeren we de stad uit. Volgens onze info zouden we, als we een beetje door zouden varen, precies de bruggen in Burdaard nog kunnen halen en bij de volgende brug moeten wachten. Vrouwtje aan het roer, Philip die een hapje eten voor onderweg maakte en zo spoedde wij ons door het water.

Tja, volgens onze info zou de brug nog open moeten gaan toen wij om 19.53 in het zicht kwamen. Maar dat deed ie niet. Wij zagen 2 rode lampen onder elkaar :-( Van ellende en mopperend aan de kant gaan liggen, zodat we morgen op tijd verder kunnen.

Komt op een gegeven moment de Havenmeester hier aan. Of we willen betalen. Heeft vrouwtje hem gezegd dat wij hier helemaal niet wilde slapen, dat de brug open zou moeten gaan. Hebben ze hier bedacht dat de Staande Mast Route ze niets doet en dat ze gewoon lekker om 19 uur al stoppen. Al zeggen RWS, ANWB en Varendoejesamen dat ze tot 20 uur doordraaien, daar hebben ze geen boodschap aan. Nou wij hebben dus niet betaald, want dat is gek. Wij liggen hier alleen te wachten tot de brug het weer doet.

Al die spanning is niet goed voor me. Heb prompt vanavond weer een aanval gehad (ik heb epilepsie). Gelukkig was vrouwtje in de buurt en kon ze me mijn medicijnen geven. Nu ben ik dus duf, het voelt als dronken zijn zeggen ze. Maar een nacht op mijn kussen mijn roes uitslapen dan.

Morgen naar Lauwersoog, kan Philip met de SUP spelen. Ik mag mee van hem, maar ik weet nog niet of ik dat doe.



Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten