vrijdag 17 augustus 2018

17-8 Vakantiedagje / Den Helder

Het tij was gunstig: naar Den Helder vanaf Oudeschild is weggaan tussen 0 en 4 uur na HW Oudeschild, vandaag dus tussen 14 en 18 uur. De zon scheen en het was helemaal niet vervelend nog even op texel te blijven. Ben ik vanochtend lekker met Philip over de dijk gaan lopen, hebben ze rustig in het zonnetje gelunched waarbij ik zowaar ook een stukje worst kreeg en hebben we gekeken naar alle andere boten die weggingen.

Buiten de haven bleek niet alleen het tij mee te werken, maar ook de wind. Niet te hard en dus kon er een zeiltje worden gezet. Met een strakke koers naar Den Helder, ondertussen zwaaiend naar een zeehond die uitgebreid de tijd nam om de Overstag te bekijken. Heerlijk koersje. Aan-de-winds-rak, dat dan weer wel. En dat heb ik geweten. Want in de euforie van het lekkere weer vergaten ze me in de hondenkooi te zetten. Lag ik lekker op mijn kussen onder de tafel, gaan ze overstag. Schuif ik zomaar naar de andere kant, teruglopen ging heel lastig op de gladde vloer en bleek weinig zin te hebben. Heeft Philip me alsnog achterin gezet, dat ligt een stuk makkelijker.

Met 6,8 knopen gingen ze richting het vaste land. Haalde ze zomaar de boot in die vannacht naast ons had geleden en twee (2!) uur voor ons was weggegaan. Keurig zich gemeld bij de verkeerscentrale ten hoogte van de karinaal en hup, zo de haven in. Even wachten voor de sluis en ik verheugde me al op het gras. Maar in de sluis ging het even anders dan anders.

Wat bleek: het kajuitjachtje dat achter ons aan kwam kreeg bij de aanleg in de sluis (buitenboord)motorpech. Konden ze uiteindelijk naast ons komen liggen, zodat in ieder geval de sluisdeuren dicht konden. Geluk bij een ongeluk was dat de broer van de beste vriendin van de eigenaresse van het jachtje met een rubberbootje ook in de sluis lag. Deed de sluiswachteres het even heel rustig aan, heeft broer (held van de dag) een noodreparatie uitgevoerd aan een gebroken kabeltje, deed de motor het weer en konden ze zelf de sluis uit varen. 

Die mevrouw ligt aan dezelfde steiger en heeft ook een hond. Die vertelde me dat ze vandaag het bootje pas had opgehaald, het was haar eerst tripje en haar eerste kajuitbootje. Vond haar woef wel leuk, dus die zit lekker bij haar op het achterdek. Broer is ook zo lief dat hij meteen een nieuw kabeltje heeft besteld en dat komt ie maandag bij haar brengen.

Ik ben vanmiddag naar het grasveld geweest en vanavond met Philip gaan wandelen. 

De mensen hier aan boord vonden het een heerlijk dagje en ik ook.



Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten