zaterdag 10 augustus 2013

1600.... hoogwater Nieuwpoort

Het lag niet aan mij. Ik was vanochtend echt op tijd wakker om nog voor laagwater weg te kunnen. Maar nee, de mensen hier aan boord wilde nog even blijven liggen. En dus werd het na laagwater. Bij laagwater staat er maar 1,6 meter water en we hebben 2 meter nodig. Dus hebben we geduldig gewacht tot er voldoende water was. Nog even bij het strand gekeken of de wind echt uit de goede hoek kwam (Zeebrugge is geen optie, dus bij wind uit de verkeerde hoek waren wij nog een dagje blijven liggen). Alle seinen stonden op groen en het werd tijd om zuid te gaan.

Op zee werden de zeilen gehesen en kon een keurig aan-de-winds koersje worden gevaren. Dat ging allemaal zo lekker, met wind en zon en weinig golven, dat we Oostende voorbij gevaren zijn en koers hebben gezet naar Nieuwpoort. De haven waar ze daar willen liggen heeft een drempel en we moesten dus rond hoogwater aankomen. Dat is gelukt.

Toen vrouwtje zich bij de havenmeester ging melden was er geen box meer vrij. Eerst wilde de havenmeestermevrouw ons naast een andere boot leggen. Maar toen zei vrouwtje dat ze mij heeft en dat andere boten dat soms niet leuk vinden. Dat begreep die mevrouw, want die heeft zelf ook een hond(je). Gelukkig was er nog net een plekje vrij tussen een foute motorboot en een catamaran. Vrouwtje heeft de Overstag daar keurig tussen gelegd, er is aan allebei de kant nog 30 cm over!

Na een kopje thee ben ik cultureel gaan doen. Er is bij de monding van de IJzer een plek waar ook andere riviertjes op de IJzer uitkomen. Daar zijn wel 7 sluizen (3 echte en 4 spuisluizen). Wij zijn een rondje gelopen, ik heb heel braaf alle bruggen langs het randje gelopen. Hebben we meteen ook gekeken bij een monument voor alle mensen die hier in WOI gevochten hebben.

Daarna terug naar de boot, eten en net nog even een klein rondje gedaan. Ik denk dat de rest zo gaat douchen (mij niet gezien hoor), kan ik rustig gaan slapen.





Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten