woensdag 19 augustus 2020

19-8 Wedstrijd

Vanochtend met het vrouwtje gaan lopen. Toen we terugkwamen waren Noor en Max ook wakker en had Philip het ontbijt voor vrouwtje en hem klaargezet. Kreeg ik brokjes.

Om 10.30 uur zijn we weggevaren uit de haven, op naar de sluis. Vrouwtje, Philip en ik op de Overstag en de anderen op de Veritas. Kwamen ze bij het wachten op de sluis naast ons liggen en kon ik nog even lekker met Sjoerd knuffelen.

Rond 12 uur kwamen we het wad op. Toen wij de zeilen gingen zetten bleek dat de Veritas dat helemaal had voorbereid. Binnen een minuut of 2 hadden zij alle zeilen staan, terwijl wij nog rustig bezig waren. Konden ze ook nog hoger aan de wind, liepen ze ons op het eerste stukje er gewoon uit. Sjoerd stuurde de Veritas of het een Laser was en zetten hem gewoon even boven ons.

Maar toen... kwam onze kans. Op zich hebben wij meer zeil, maar dat betaalde zich pas uit op de ruimere rakken. Philip stuurde de Overstag op gepaste afstand achter de Veritas langs en wij namen de koppositie. Nu wisten we dat het laatste stuk (voor Texel langs) weer aan de wind zou zijn en daar zouden we dus weer ingelopen gaan worden. Dus moesten we iets bedenken om zoveel voorsprong te hebben dat we uiteindelijk ongeveer gelijk in Den Helder aan zouden komen.

Ik kon het allemaal goed volgen, liggend tegen vrouwtjes benen. Kwam Tweety weer tevoorschijn. Hoorde we later dat Sjoerd meteen aan Noor had gevraagd sinds wanneer Philip zo'n zeil heeft. Haha, het was de troefkaart van de dag. Met Tweety gingen we 9 knopen over de grond en konden we inderdaad zover uitlopen dat we ongeveer gelijk de haven van Den Helder ingingen. Want inderdaad op het aan de windse rak kwam de Veritas rap dichterbij.

Langs de grijze boten naar de sluis. Bleek naast de sluis nog een werkeiland te liggen, daar kon Wilco mooi een foto van maken. Nu liggen we in haven Willemsoord, de Veritas ligt een paar boten van ons vandaag. Net zijn we al patatjes gaan eten bij Frietboetiek De Werviaan en daarna een ijsje bij Kaap Hoorn. Zei vrouwtje dat ze ging trakteren van het ijsjesgeld dat ze van opa en oma had gekregen, had Sjoerd meteen iets van "dan krijg jij veel mee dan ik". Haha, er kan er maar 1 echt de oudste zijn ;-) Had zelfs ik een eigen hondenijsje.
Na het ijsje hebben we een rondje gelopen door Den Helder. Waren we net op tijd terug, want nu regent het. Ben ik moe van een dag zoute zeewind en dat rondje lopen. Het was een heel lekker zeilweertje, maar daar wordt je dus wel een beetje boel moe van. Ga ik zo maar lekker slapen, merk ik het vanzelf wel als Noor en Max ook komen slapen.

Meike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten