zondag 3 juli 2016

Mama zijn

Ik heb nooit puppy's gekregen. Vrouwtje wilde dat niet, dus moest ik naar de dokter en nu kan het niet meer. Bij mensen gaat dan anders, daar beslissen jullie zelf.

Er zijn mensen die kiezen ervoor om jong kinderen te krijgen. Bij hoogopgeleide vrouwen schijnt dat heel bijzonder te zijn. Toch snap ik dat niet helemaal. Want de zus van vrouwtje heeft drie studies gedaan en was nog jonger dan deze mevrouwen toen haar eerste kind kwam. Hoezo bijzonder? Het is gewoon een kwestie van samen keuzes maken. En natuurlijk een heel lieve tante hebben. Want ik zat afgelopen week helemaal alleen thuis overdag, moest bij Lex om eten bedelen omdat vrouwtje op Jelle, Noor en Tijn aan het passen was. Sjoerd mocht namelijk de Henley roeien (da's echt superstoer van hem) en daar gingen Janneke en Wilco naar toe. Met een vriendin van het vrouwtje van Liefke en die vriendin heeft twee hondjes. Dat is wel heel leuk.

Het gaat niet altijd goed hoor. Heb deze week ook alweer gehoord over ouders die niet zo lief zijn tegen hun kind. En vrouwtje moest aan een mama uitleggen dat de bijhorende papa echt hetzelfde wilde en dat het misschien handig zou zijn om daar eens samen over te praten.

Youp vertelde deze week over de ouders die gescheiden zijn. Dat ze dan een "het is niet mijn week"-houding hebben. Komt vrouwtje helaas bij scouting ook tegen. Jongens die keurig door de mazen van de regels aan door net een dagje eerder of later naar papa of mama te gaan (van mama mag het niet, dus ik ga het weekend naar papa. Die is er niet en dus kan ik het gewoon doen). Jongens die onder alles uit proberen te komen door niet te luisteren en ouders die niet met elkaar overleggen en daardoor niet ontdekken dat ze eigenlijk dezelfde regels stellen, die het blijven geloven als zoonlief zegt "dan ga ik bij de ander wonen, want daar mag het wel".

Gelukkig hebben ze op dit moment geen kinderen die voor kamp een brief zouden moeten schrijven zoals Villa Pinedo dat voorstelt. Wat trouwens nog beter helpt dan zo'n brief is gewoon een standpunt innemen. Bij vrouwtje en mij is dat "wij zijn voor het kind". Dus ouders gedraag je, anders grijpen wij in. Want wij kiezen altijd voor het kind.

Dat zouden meer mensen moeten doen.




Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten