zondag 31 juli 2016

0731 rustig aan

Ze hadden geen wekker gezet, toen ik wakker werd lag nog iedereen te slapen. Heb ik vrouwtje wel wakker gemaakt (lukt aardig door op haar te gaan staan en haar te likken) maar ze weigerde op te staan. Van pure ellende aan het voeteneind gaan liggen wachten tot er wel aktie kwam. 

Nog voor het ontbijt een rondje haven gedaan. De vuilnis weg gebracht, even bij de campers gekeken en ons laten informeren over de weersverwachting voor vandaag. Weer terug rustig een hapje gegeten en bedacht wat de dag ons brengen zou. Ik hoorde het al snel gaan over 'de buurt verkennen' en 'rondje lopen'. Heb me er niet mee bemoeid, want als ze zonder mij al de goede dingen bedenken ...

Het is uiteindelijk de keuze voor korte tocht en vanmiddag een nieuw stukje Nederland verkennen geworden. We liggen nu in Willemstad. Daar naartoe komen was een heerlijk tochtje. Vrouwtje mocht wegvaren nadat ze even de boegschroef had laten lopen, dat moet blijkbaar zo in Strijensas want iedereen deed het. Dat het vrouwtje en niet Philip was die aan het roer stond viel ook de buurvrouw op. Lachen joh. Ik heb het allemaal vanaf de bank binnen rustig zitten bekijken, mocht niet naar buiten, daar vinden ze het Hollands Diep te druk voor.

Met een snelheid van ongeveer 3 knopen (1000 toerenstandje) hebben we heerlijk een uur of twee gevaren. Zonnetje erbij en op het juiste moment naar de andere kant van de vaargeul gegaan, namelijk toen de regen daar weg was. Ons wel verbaasd over de in de vaargeul opkruisende zeilboten, want volgens ons mag dat niet en zou je het ook niet moeten willen. Wij hebben gewoon de motor aan gedaan.

De nieuwe haven in Willemstad heeft een avontuurlijk invaart, met een 180 graden bocht. Ik schommelde gewoon heen en weer in mijn hoekje van de bank. Dat schommelen bleef, want zelfs voor vrouwtje en Philip was het invaren van de box een uitdaging. Met een 15 kts wind op de kont, een box invaren die onder een hoek ten opzichte van de geul ligt en waar een klein zeilbootje het 'verloren' hoekje in beslag heeft genomen. Gelukkig verkennen ze altijd eerst hoe het zit en was er een meneer op de kant die snapte wat ze deden en die dus niet aan de landvasten ging trekken maar aan vrouwtje vroeg wat zij wilde. We liggen nu wel heel dicht bij het gras en de douches, hoop dat morgen het wegvaren makkelijker gaat.

Het eerste verkenningsrondje vanmiddag mocht ik niet mee. Jammer, ik begreep dat ze de binnenroute langs de vestingmuur hebben gelopen en onderweg veel hebben geleerd over de stad en haar geschiedenis. Weer terug zag Philip het goede voorbeeld van de buurvrouw en ging hij (een stukje van) de boot poetsen. Ik mocht dat bekijken vanaf mijn eigen (!) kussen op de bank buiten. Werd echt heel wit, zo wit dat hij er zijn zonnebril bij op moest doen. Gelukkig deed hij alleen een randje, want het was wel met water en akelig dicht bij mij in de buurt.

Na het eten net met z'n allen naar de stad en terug gelopen. Heb ik ook een stukje softiijs gekregen, hmmm. Nu lig ik binnen op mijn kussen. Vrouwtje heeft net 5 meter pleister in stukjes geknipt en Philip denkt na over de route van morgen (denk ik). Ze gaan zo douchen, een drankje nemen en dan slapen. Weer zonder wekker begreep ik, zal eens kijken of ik ze morgen zal laten slapen.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten