zondag 26 juni 2016

Chauffeurs

Laat ik beginnen met te zeggen dat het echt heel leuk is bij Bart in de tuin. Dat ik bij hem wel echt vlees krijg en bij vrouwtje niet. Dat ik bij hem zelf de tuin in en uit kan lopen omdat hij de voordeur altijd een beetje voor me open laat staan. Dat is dus helemaal niets te klagen heb. En toch ... zou ik er niet voor altijd willen wonen. Dus lieve vrachtwagenchauffeurs, willen jullie vrouwtje heel laten ajb.

Afgelopen week een paar keer meegemaakt dat het niet echt veilig was op de weg. Komt er opeens een vrachtwagen richting het raampje waar ik zo braaf uit kijk. Of we komen aan met de maximum snelheid en dan schiet er opeens een vrachtwagen naar links die met 2 km/h meer zijn voorganger gaat inhalen. Maar da's dan dus wel nog steeds 39 km/h minder dan wij rijden, dus wij vol in de remmen. En dan heb ik het dus niet over de situaties die de krant halen ( , ) maar over de dingen die  zelfs ik als hondje zelf mee maak.

Het maakt me wel een beetje bang. Ik ken best veel chauffeurs, want toen ik nog een puppy was mocht ik elke dag mee neer het werk van vrouwtje. Daar waren vuilnischauffeurs en bomenwagenchauffeurs en stenensjouwchauffeurs, die lette altijd goed op. Ook op mij ;-) En via scouting ken ik ook chauffeurs, die echt heel ver weg gaan in hun wagen. Die zijn ook altijd lief en oplettend, al mag ik nooit met ze meerijden. Lijkt me zo gaaf. Mocht laatst een stukje mee in de sleepwagen van de ANWB, nou dat wil ik elke dag wel. 

Wat opvalt is dat het inderdaad wel vaak vrachtwagens met een buitenlands kenteken zijn die opeens naar links komen of raar inhalen ofzo. Misschien dat we met z'n allen (ook wij in onze personenauto's dus) toch niet het goede voorbeeld geven. Zo zag ik laatste een lesauto in de linkerbaan blijven (terwijl de drie anderen leeg waren) en zijn er wel heel veel mensen die denken dat je de rechter baan niet mag gebruiken en die dus op de baan ernaast rijden. 

Nederlandse chauffeurs, zouden jullie het goede voorbeeld willen blijven geven ajb. Ga niet mee met de rest, maar laat zien dat jullie beter weten.

En voor al die anderen een oproep in hun eigen taal:

  • Truck driver be careful. Please, pay attention to the other people on the road.
  • Camionneur faire attention. Prêter attention aux autres personnes sur la route, s'il vous plaît
  • Trucker Vorsicht. Beachten Sie die anderen Menschen auf der Straße, bitte
  • Trucker uważać. Zwracać uwagę na innych ludzi na drodze, proszę
  • šoferis uzmanīties. Pievērst uzmanību citiem cilvēkiem uz ceļa, lūdzu
  • Trucker остерегайтесь. обратить внимание на других людей на дороге, пожалуйста,


Zo, nu durf ik ook weer mee in de auto.




Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten