zondag 29 mei 2011

Fiscale regelgeving

Al maanden liggen de Belastingwetten 2011 hier op de kast. Met daarnaast de jurisprudentie, de aantekeningen van college's en de boeken die verder op de materie in gaan. Ja, het vrouwtje studeert. En omdat ze snel klaar wil zijn doet ze meer dan 1 vak. Jammer, want daardoor is ze ook op meer dan 1 dag van huis. En ik lig hier dan maar op de bank te wachten op aandacht.

Maar zoals de grote Cruijff al zei: "Elk nadeel heb z'n voordeel". Want meer vakken, dat zijn ook meer tentamens en dus ... meer dagen tentamenverlof. Afgelopen week was het zo ver, tentamens Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting. En gelukkig zitten ze in Den Haag en bij de rechtspraak niet stil. Dus er was veel te lezen, veel te begrijpen en veel te doen. Wat dan weer betekent dat ze veel thuis was. En dan mag ik op schoot als zij studeert, aan haar voeten liggen als ze op de bank een artikel leest, lopen we en extra rondje omdat zij haar gedachten moet verzetten.

Met argusogen kijk ik dan ook naar alle nieuwe plannen in Den Haag. Regelgeving zou makkelijker worden, we moeten minder regels hebben en de Belastingdienst moet verder met het niet leuker, maar makkelijker idee. Ik maak me zorgen, gaat ze dan straks fluitend die tentamens halen, zijn er geen uren studeren op de bank meer nodig, hoef je niet meer even stoom af te blazen naar een paar uur fiscale wet- en regelgeving?

Gelukkig heb ik de geschiedenis aan mijn kant. Elke aangekondigde verandering heeft het alleen maar ingewikkelder gemaakt. Voor de mens lastig, voor de hond een uitkomst. Want:
Leuker kunnen ze het wel maken, door het niet makkelijker te maken.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten