zondag 3 april 2011

Als je het wil dan kan je het

Later als ik groot ben wil ik rentenieren op een landgoed. Met veel ruimte om vrij rond te lopen, de mogelijkheid om achter konijnen aan te jagen, een open haard om voor te slapen en zo'n keuken waar het niet uitmaakt dat je een beetje knoeit bij het eten. Dat ik dan uit kan blinken in achter dingen aan jagen, slapen en eten.

Nu zou ik ook wel trucjes willen doen, al is het alleen maar omdat mensen je eerder iets lekkers te eten geven als jij iets bijzonders doet als hond. Las ik laatst tips om te leren uitblinken, eens kijken wat ik daar mee kan.

1. Doe wat u leuk vindt
Voor mij is dat eten en spelen. Dus ik speel met mijn eten en eet ik mijn speelgoed op. Jaag ik achter eenden, meerkoeten, katten en vogels aan. Leuk is dus om ergens achteraan te rennen. Leuker zou zijn om het ook op te kunnen eten.

2. Begin met het moeilijkste onderdeel
Het moeilijkst is om als je achter iets levends aanrent het ook te vangen. Niet het zien dat er iets te vangen valt, niet het rennen op zich, maar achter iets aan rennen en dat dan vangen. Dat stukje is wel heel moeilijk (zeker als je niet achter die eend aan wilt het water in)

3. Oefen intensief
Kijk, dat doe ik dus al. Elke tocht ga ik achter alles aan wat maar een beetje te vangen en eten zou zijn. Katten, maar die gaan onder een auto zitten en dan kan ik er niet meer. Eenden en meerkoeten die het water in vluchten en ik houd niet van zwemmen. Zwanen die opeens twee keer zo groot lijken te worden. Vogels die altijd op tijd naar een plek waar ik niet bij kan vliegen. Het zit niet mee en een mens had misschien al opgegeven. Ik blijf elke keer oefenen, ooit zal het lukken.

4. Vraag gedoseerde feedback
Kijk en daar gaat het mis. Na elke poging kijk ik vertwijfelt naar het vrouwtje in de hoop dat zij me uit kan leggen wat ik beter kan doen. Ik wil feedback, horen wat er mis ging, aandacht voor mijn verbeterpunten. Maar dat gaat dus mis. Ze begrijpt mijn vraag niet en ik kan dus niets met wat ze zegt. Mijn tip (ja daar komt ′ie) zorg dat je feedback vraagt aan iemand die jouw taal spreekt, je begrijpt en er wat mee kan. Misschien moet ik toch de hond van de buren eens vragen?

5. Neem regelmatig rust
Op dit punt ben ik expert, ik weet waar ik over praat, ik heb er jaren ervaring mee. Ik slaap op de bank, achter in de auto, aan boord, op een kussen/plaid/deken en zo neem ik mijn rust. Dat zou jij ook moeten doen. Je kan je rust nemen met een kop koffie achter je bureau, in de tram op weg naar huis/werk of in bad. Maar ook winkelen kan rust geven, genieten van een concert of een goed boek lezen. Of doe als ik, slaap even bij na een stukje lopen.

6. Maak er een ritueel van
Een ritueel is een serie handelingen die gezien worden als een gebruik en bepaald zijn door achtergrond en cultuur. Iets wordt pas een gebruik als de volgorde van de handelingen steeds gelijk is. Dus lopen -> eend zien -> rennen -> uithijgen. Dat kan jij vast beter, denk aan koffie -> bank -> koekje.

Tot zover mijn wijze raad. Wat ik alleen nog wil zeggen is…

als ik het kan …


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten