zondag 27 maart 2011

Nationale Slaapdag

Gisteren was het de zesde Nationale Slaapdag. Een mooi moment om stil te staan bij de zin en onzin van slaap. Iets waar ik wel even wat over moet zeggen want uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders zich doorgaans slaperig voelt.

Slaperigheid is wat anders dan vermoeidheid, dufheid, futloosheid en gebrek aan energie. Het wordt veroorzaakt door slaaptekort, slaapstoornissen en slaapmiddelengebruik. Uit diverse internationale studies is gebleken dat personen met een aantoonbaar verstoorde slaap of slaapgebrek veel grotere kans lopen om betrokken te raken bij een verkeersongeval. In Amerikaanse studies is uitgerekend dat de kosten voor persoonlijk letsel, overlijden en materiële schade na ongevallen veroorzaakt door slaperigheid loopt in de miljarden Euro's.

Nu zou een oplossing voor dit alles wel zijn om honden achter het stuur te zetten. Alhoewel, wij slapen niet… wij rusten uit. De hele dag door als het even kan. Slaaptekort, wat is dat? Niet kunnen slapen, ik kan het me niet voorstellen? Slaapmiddelen, zijn die er wel voor honden? Ik heb ze in ieder geval niet nodig. Mijn bioritme past zich continu aan, ik was vanochtend gewoon op tijd wakker, ik heb vandaag geen mini-jetlag. Jullie blijkbaar in grote getale wel.

Heb ik nog een tip om de komende week door te komen? Ja, zelfs een paar die gebaseerd zijn op informatie van centra voor slaapstudies.

Maak het ’s avond lekker donker
Jammer van dat extra licht, maar zorg dat je er langzaam aan went. Dus vanavond nog gewone tijd de gordijnen dicht en dan elke avond een kwartiertje later. Ben je over een week gewend.

Mijd morgen de ochtendspits
Slaap lekker uit, vermijd de file en zeg dat het beter voor je bioritme is. Werkgevers hebben het steeds over life balance, kop deze lekker in.

Ontbijt op het terras/balkon
door jezelf al vroeg op de dag bloot te stellen felle licht van de ochtendzon bloot te stellen help je je biologische klok. En je hebt er morgen tijd voor! Je gaat toch pas na de files weg.

Vergeet de siësta deze week
Ik weet dat een middagdutje goed is voor je concentratie (daarover later meer) deze week alleen even niet. Je lijf heeft het al druk genoeg en het concentratieverlies door de zomertijd is stukken groter dan je kan opheffen met een siësta. Dus werk maar gewoon door. En ga wat eerder naar huis zodat je …

Sport voor vieren
Lekker sporten is altijd goed. Maar je lijf moet wel bijkomen van alle adrenaline en dat voordat je naar bed gaat. Iets eerder sporten is deze week goed voor je.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten