zondag 6 maart 2011

Scouting beter dan mediteren?

Het is winter. Voor mij betekent dat elke zaterdagmiddag alleen thuis zitten. Want het vrouwtje gaat naar scouting en ik mag niet mee. ’s-Zomers wel. Dan gaan we regelmatig lekker een weekend naar de Kaag. Waar ik heerlijk in de zon kan liggen, waar we soms een beetje gaan varen en waar er mooie grasveldjes zijn om rond te rennen.

Maar tot 1 april is de zaterdag bij scouting klusdag. Dan gaat ze weg, trekt daar een overal aan en krabt, schuurt en verft boten. En onderzoek van Leonard L. Martin, Ph.D. (een psycholoog uit Amerika) zegt dat dat niet alleen goed is voor de boten. Volgens zijn I-D compensation theory (1999), functioneren individuen optimaal als ze regelmatig betrouwbare feedback krijgen dat ze hun doel gaan halen. Dat ze op de goede weg zijn. En volgens mij voldoet een middag booronderhoud wel aan dat gegeven: om 15.30 weet je dat alles gekrabd en geschuurd is en om 17.00 staat dat stukje boot weer strak in de lak.

Het ene middagje per week appelleert aan haar oergevoel. Het geeft rust in haar hoofd. Ze hoeft niet te denken, maar kan lekker met haar handen werken en genieten van het resultaat. In een artikel in de psychologie magazine van deze maand (ik heb keurig geblaft toen die in de bus kwam), beweert Roos Vonk zelfs dat met je handen werken beter is dan mediteren.

Nu doet Roos ook voorstellen waar ik niet blij van wordt. Zo stelt ze voor de werkster de deur uit te doen. Hé, Roos. Dat is mijn tweewekelijkse boterhammetje, mijn extra aandacht, mijn ‘jaag-op-de-stofzuiger’-momentje. Maar gelukkig hoeft dat bij mij thuis niet: want mijn vrouwtje heeft scouting!


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten