zondag 27 februari 2011

Stop met 100 dingen tegelijk doen

Elke ochtend is het hetzelfde liedje: ze zet eerst koffie en drinkt die dan op terwijl we samen een rondje lopen. Het past natuurlijk wel in het beeld dat tegenwoordig alles zo snel gaat dat je heel veel dingen tegelijk moet doen. Ze strijkt tijdens het tv kijken, belt terwijl ze eten kookt en leest een boek in bad. Uit onderzoek van de Stanford University blijkt echter dat multitaskers veel minder efficiƫnt zijn dan mensen die zich op een ding tegelijk concentreren. Het menselijk brein kan zich namelijk maar op een ding tegelijk concentreren. Wie meerdere dingen tegelijk doet, geeft dus geen van die dingen echte aandacht. Het gevolg is dat het werk langer duurt dan zou hoeven en dat de kans op fouten aanzienlijk toeneemt. Op zich zie ik het probleem daarvan niet. Langer samen wandelen lijkt me juist een goed effect. De verkeerde afslag nemen versterkt dat effect en dat maakt me pas echt gelukkig.

Wat voor jullie mensen misschien lastiger is komt uit onderzoek van het Institute of Psychiatry van de University of London. Die hebben ontdekt dat 1000 dingen tegelijk doen slechter is voor je IQ dan wiet roken en even slecht als te weinig slapen. Je IQ daalt met tien punten. En daar ga ik dan weer last van hebben. Vergeten eten klaar te zetten, niet denken aan een extra lekker koekje, het zou zo maar kunnen dat het allemaal komt omdat jullie te veel tegelijk doen.
Daarom wat tips:
* Je mobiel kan ook uit als je met mij aan het wandelen bent. Dan kan je tenminste ballen/takken weggooien.
* Stel prioriteiten, eerst mijn eten en dan pas dat van jullie.
* Handel dingen op vaste momenten van de dag af. Twee keer per dag eten en wat vers water voor de hond.
* Laat kantoor op kantoor; thuis ben je er voor mij (en mijn collega huisdieren)
* Vier de successen, na een week denken aan mijn brokken kan je me ook een biefstuk geven.

En daarmee heb ik je IQ gered.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten