zondag 20 februari 2011

Animal firm? 1 hond is genoeg!

Het blijft gek dat mensen steeds weer naar dieren kijken om hun eigen gedrag te beschrijven. Aan de ene kant snap ik het wel, wij praten niet terug en zullen een gemaakte analyse dus niet tegenspreken. Aan de andere kant begrijp ik niet dat ze steeds anders dieren zoeken. Waarom maken ze het zichzelf zo moeilijk? Waarom een hele Animal Firm? Eén hond is toch genoeg.

Om mijn punt duidelijk te maken zal ik de dieren uit Animal firm met mijzelf (een toch wel prototype hond) vergelijken.

1. Olifant vs Catootje
Wekelijks maak ik voor jullie deze column. Daarmee probeer ik jullie te laten zien hoe het kan (voorbeeldgedrag), een zetje in de goede richting te geven (coachend leiderschap), mijn visie bij zoveel mogelijk mensen bekend te krijgen (resultaatgerichtheid) en hoop ik dat er wat mee kan en dat je volgende week weer leest wat ik te melden heb (een sterke vertrouwensband). Zo toon ik keer op keer aan dat ik die goede eigenschappen die aan olifanten worden toegeschreven ook bezit. Had je net zo goed mij kunnen kiezen dus.

2. Afrikaanse wilde hond vs Catootje
Waarom zou je kiezen voor een Afrikaanse wilde hond, terwijl er duizenden huishonden zijn als ik. Ook zij, jullie trouwen bij je wonende viervoeters, zijn samenwerkingsgerichte en sociale dieren. Als er door onze baasjes niet wordt ingegrepen delen wij onze kennis met volgende generaties. The dog whisperer laat zien dat we in een roedel willen wonen, want wij stellen het groepsbelang boven het individuele belang. Als jij de roedel niet leid dan doen wij het wel.

3. Mieren vs Catootje
In onze roedel hebben we samenwerking. Iedereen kent zijn/haar plek, maar verder is het een open cultuur. In voor ons belangrijke processen (eten) werken we allemaal samen. We delen onze kennis op de meest effectieve manier. Niet alleen geven we elkaar geursporen om territorium af te bakenen, we zoeken ook de dialoog door te blaffen en te janken. Wat dat betreft zijn we zelfs efficiënter dan mieren, want wij zorgen dat ook onze omgeving weet dat we wat zeggen. Jullie horen onze geblaf en zien ons poep, toch?

4. Kraaien vs Catootje
Het zijn irritante beeste, kraaien. Volgens Animal firm zijn ze in het dagelijks leven voortdurend bezig met verbetering en vernieuwing. Dat heb ik nog nooit gezien! Een keer blaffen door de ruit heen en ze vliegen weer uit de tuin. Twee stappen in hun richting en ze vliegen op. Een lapje op een stok in een veld met groente en ze laten het met rust. Als kraaien innovatiekracht zouden bezitten, hadden ze allang wat bedacht tegen mij en mijn soortgenoten. Volgens mij zijn ze helemaal niet continu op zoek naar slimme manieren om problemen op te lossen. Nee, ik was het die de slimme oplossing had: blaffen door het raam heen.

5. Giraffen/struisvogels vs Catootje
Okay, ook ik heb liever zon dan regen. Wat dat betreft snap ik dat iemand eerder aan de savanne wil denken dan aan het grasveld om de hoek. Waarom je zebra's, gnoes, giraffen en struisvogels nodig hebt om een punt te maken over succesvol overlevingskansen vergroten is volgens mij te ver van je bed. Ook wij honden doen ons best onze diversiteit aan sterke eigenschappen te combineren. Natuurlijk denk je nu meteen aan de ruim 300 erkende hondenrassen. Maar onze topstukken wat betreft het combineren van sterke eigenschappen zijn de vuilnisbakkies. Niet kapot te krijgen, met veel, samenwerkend om uit elke vuilnisbak wat te eten te krijgen en niet uit te roeien.

En zo heb ik mijn punt gemaakt: één hond is beter dan 5 animals.


Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten