zondag 17 april 2011

Succesvol als baas, zo wordt je het

Als er een soort is die iets over bazen weet dan zijn wij honden het wel. Nu begreep ik van het vrouwtje dat er veel mensen graag een goede baas zouden willen zijn. En dan niet voor hun hond, maar voor hun collegae. Hier komen mijn tips.

Wees duidelijk
Aan “Cato, doe dat niet” heb ik niet zoveel. Want wat bedoel je nou met “dat”? Zeg gewoon waar het op staat. Als ik iets doe wat niet mag, benoem dat dan. Maar ook als je iets van me wilt heb ik graag duidelijkheid. Luid en duidelijk. Dus niet “Cato, zou je even je wandeling willen onderbreken”, maar “Cato, stop”. Misschien dat mensen iets meer woorden willen, als ze maar duidelijk zijn lijkt mij zo.

Waardeer een goed idee
Soms snapt het vrouwtje het niet helemaal. De zon schijnt en zij laat de tuindeur dicht?! Dan ga ik voor de deur zitten, net zo lang tot zij de deur open doet. Wat het leukst is als die deir dan eindelijk open gaat? Niet de tuin, niet mijn toegang tot lang geleden verstopte botjes, maar het bedankje van het vrouwtje. Dat zij ziet dat ik zo’n goed idee had. Probeer het eens, werkt vast bij mensen ook ;-)

Beloon
Ik weet hoe het bij jullie mensen is, maar ik ben dol op vis, kaas en vlees. Voor mij geen grotere beloning dan dat. Geld heb ik als hond sowieso niet zoveel aan. Persoonlijk denk ik dat ook mensen graag een tastbaar “dank je wel” krijgen. Een bosje bloemen, een compliment, iets kleins om te laten zien dat ze het goed hebben gedaan.

Teams kunnen meer
Ken je die van die blaffende honden en dat been. Medewerkers die je tegen elkaar opzet zullen niet presteren. Een anders afdeling trekt de klus dan naar zich toe en maakt er een succes van. Zorg voor een goede sfeer, stimuleer samen werken en

Geef het goede voorbeeld
Medewerkers doen niet wat bazen zeggen, ze doen wat bazen doen. Geef het voorbeeld. Wil je mensen die verantwoordelijkheid nemen? Neem zelf je verantwoordelijkheid. Wil je mensen die een stapje extra doen? Doe zelf een stapje extra. Verwacht niet dat iedereen overwerkt, als jij elke avond op tijd naar huis gaat. Wees en geef het voorbeeld! Of om het naar honden te vertalen… als jij niet wilt dat ik blaf, schreeuw dan niet tegen me.

Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten