zondag 7 februari 2016

De auto is dood ...

Op vrijdag en zaterdag lezen wij net iets langer de krant. Ik mag op schoot en vrouwtje slaat de pagina's om. Een ideale combinatie waarbij ik heerlijk warm lig en afhankelijk van het artikel meer of minder last heb van bewegende armen.

Vrouwtje kijkt ook altijd de familieberichten door. En daar valt mij de laatste tijd op dat mensen in een rouwadvertentie hun titels erbij zetten. En dan dus niet van de dode, maar van de ondertekenaars. Snap je wat ik bedoel? Okay, ik geef een voorbeeld. De auto van Bart is overleden. Dan is de tekst dus:
Op 4 februari is na 833.000 km overleden
VOLVO - 940 gl a u9

Wij zullen hem missen.

Wat je tegenwoordig dan heel veel ziet is dat de ondertekening iets is als:
mr. Bart
mr.dra. Marieke
Catootje en de katten

Maar denk ik dan: Waarom moeten de titels van Bart en Marieke erbij en sinds wanneer gaan de katten en ik bewust die auto missen? Het is misschien voor veel mensen een eye-opener maar huisdieren hoeven niet in een rouwadvertentie. En wat die titels van de mensen betreft... dan zet je dus zoals het volgens Amy hoort geen titels bij de dode, want in de dood is iedereen gelijk, en dan ga je als nog levende je een beetje voor laten staan op je titels. Hé, als je minister bent dan kennen we je wel en als je "directeur van grote NV" achter je naam hebt staan is je titel niet meer van belang.

Nee, veel beter is het om een overlijdensadvertentie zo simpel mogelijk te houden:

Op 4 februari is na 833.000 km overleden
VOLVO

Wij zullen hem missen.

Bart
Marieke

Of zoiets





Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten