maandag 29 februari 2016

Soms is het fijn een hond te zijn

De uitreiking van de Oscars heb ik gemist. Ik lag lekker op mijn kussentje te slapen. Maar het deed me wel denken aan een artikel waar vrouwtje het enige tijd geleden over had. Met veel bombarie werd toen bekend dat er eerherstel voor Robert Downey Jr. was. -

Kern van dat bericht:
"Downey werd in 1996 veroordeeld voor drugsbezit en rijden onder invloed. Hij zat daarvoor 15 maanden in de gevangenis. Hoewel die veroordeling nog steeds als terecht wordt gezien poetst het 'pardon' het blazoen van de acteur op. Ook heeft hij zijn stemrecht terug en mag hij net als andere burgers dienen in de jury van een rechtbank."
"Downey heeft zijn schuld aan de samenleving betaald en verdient nu een volledig pardon", schrijft gouverneur Brown
Nu heb ik natuurlijk maat een klein hondekoppie, toch snap ik het niet. Je bent gepakt, je bent veroordeelt, je hebt je straf uitgezeten en dan mag je alsnog niet stemmen en mag je andere (in Amerika) burgerrechten niet uitoefenen???

Nu weet ik ook wel dat ook in Nederland met een schone lei beginnen na een gevangenisstraf lastig is. Daar zijn genoeg artikelen over geschreven. En is theorie kan een rechter in Nederland in bepaalde gevallen je kiesrecht ontnemen. Maar dat doen ze nooit, want je kiesrecht is zo essentieel voor de democratie.

Nu blijkt dus dat in de grootste democratie ter wereld, waar ze er prat op gaan vuurwapens vrij te verkopen omdat dat een burgerrecht is, je je kiesrecht kwijt raakt na je gevangenisstraf.

Ben ik blij dat ik een hondje ben en dat ik dit niet hoef te snappen. Ik verbaas en verwonder me alleen.





Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten