zondag 21 februari 2016

Ik ben geen jachthond

Veel teefjes hebben me aangeblaft op mijn stukje van vorige week. Ze vroegen zich af wat mijn mening is over het artikel in NRC met de strekking "Weg met grijze mannen Zoek langer en gij vindt topvrouwen, zeggen headhunters. En gooi dat „lijstje met grijze mannen” eens weg."

Nou er zijn wel een paar zaken die ik aan wil kaarten. Zoals jullie weten is vrouwtje voor zichzelf begonnen/op zoek naar een leuke baan. Ik denk dat die goede vrouw dus gewoon opdrachtloos losloopt op dit moment. En als hondjes niet los mogen lopen, dan mogen vrouwtjes dat ook niet. Maar ... ook vrouwtje loopt tegen de muren van bureaus aan. Zoals het artikel al zegt:
"Het zijn de headhunters die zoeken naar een match tussen een bedrijf en een nieuwe bestuurder. Zíj schatten iemands kwaliteiten in."
Nou, dat doen ze dus niet. Ze schatten helemaal niet, ze gaan op safe. Jaren ervaring in verschillende richtingen? Breed portfolio? Niet genoeg focus en niet in een hokje te plaatsen -> wegwezen. Meerdere opleidingen? Niet te beroerd de handen uit de mouwen te steken? Te soft en weet niet wat ze wil -> niet selecteren. Terwijl je ook kan denken: da's dus vier voor de prijs van één.

Over het positief discrimineren van vrouwen heb ik het vorige week al gehad. Van zinnen als:
"Het is me het afgelopen jaar vaak overkomen dat een nieuwe opdrachtgever me expliciet de vraag stelde: ‘Ik wil dat je alleen maar vrouwen voordraagt, en geen enkele man, want we willen dit doorbreken."
krijg ik dus spontaan net zoveel jeuk als van vlooien. En dan moet ik dus gekamd en moet ik in het bad en dat wil ik niet. Nee, ik denk dat het enige dat zou moeten tellen voor zowel mannen als vrouwen goed wordt beschreven door mevrouw De Vos:
"De Vos vindt dat de minister de bedrijven tekort doet. „Bussemaker zegt dat de bedrijven niet genoeg hun best doen. Maar het ligt veel complexer dan het idee van old boys die elkaar de bal toespelen. Driekwart van de vrouwen werkt parttime. Als Sven Kramer parttime zou schaatsen, werd hij ook geen Olympisch kampioen.”"
Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit en bedenk je ook "Fanny Blankers-Koen was ook huisvrouw".






Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten