maandag 2 november 2015

Bewegen en leren

Ik hou wel van bewegen: lekker rondjes scharrelen door de tuin, beetje van mijn kussen naar de bank naar de etensbak lopen en soms, heel soms, rennen door het bos. Niet zo goed ben ik in opzitten en pootjes geven. Wil gewoon niet stilzitten, er is veel te veel te beleven om stil te zitten.

Bij vrouwtjes scouting zijn er ook jongens die niet zo goed stil kunnen zitten. Het lijkt soms ook wel alsof ze gewoon teveel energie hebben en die energie moeten ze kwijt. Dus gaan ze met hun benen wiebelen of aan hun vingers frunniken. Laatst heeft vrouwtje met twee jongens gesproken die zij en ik echt best slim vinden. Echt waar, het zijn hele leuke beweeglijke en ook nog lieve jongens. Maar hun meesters vinden ze te druk, dus nu zitten ze in speciale klassen waar ze eigenlijk veel te slim voor zijn. Want ze zijn niet druk, ze moeten gewoon meer energie kwijt.


Toen vrouwtje me het artikel in het AD vanochtend over bewegen in de klas voorlas moest ik meteen aan die twee jongens denken. Want bewegen helpt echt! Vorige maand heeft vrouwtje deze jongens instructie varen gegeven terwijl ze mochten bewegen. Ging heel goed, komt zomaar met alle energie ook het goede antwoord naar buiten.


Voor mij bewijst dit dat er nog een heleboel kinderen zijn die misschien wel veel meer weten en kunnen dan wij zien, alleen maar omdat wij vinden dat stilzitten belangrijk is. Ik denk dat vooral jongens daar last van hebben, want die hebben van nature vaak iets meer "beweeg"-gen gekregen. Is niet erg, want die willen dus altijd wel met je spelen. Is alleen iets om rekening mee te houden. Ik zorg gewoon dat er stokjes zijn die zij voor me weg kunnen gooien.

Nu nog hopen dat er meer meester en juffen gaan zijn, zowel in het primair als het voortgezet onderwijs, die ook stokjes mee gaan nemen. Zodat iedereen kan leren op de manier die bij hem of haar past.

Ga ik nu even slapen, moet straks weer hazelnoten begraven. En van bewegen wordt je wel heel moe ;-)




Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten