maandag 26 oktober 2015

Handige mannen

Ik geloof het gewoon niet. Vandaag heb ik een vrouwtje al een paar keer horen praten over de nieuwsberichten. Het schijnt dat jongeren steeds onhandiger worden. Nu vraag ik me dus af wie ze met jongeren bedoelen.

Als hondje maak ik de laatste tien jaar steeds andere leuke zeeverkenners mee. En ik kan je vertellen dat die onhandigheid wisselt met de jaren. Tien jaar geleden had je de klussers. Jongens die ook later een vak met hun handen zijn gaan doen: automonteur, CV-installateur, chauffeur, gewoon doe-beroepen. Die van vijf jaar geleden waren een stuk onhandiger met hun handen, Die zijn bijna allemaal geen studeren. Maar die van nu, die wisselen het af. De ene helft doet het denkwerk en de andere het doe-werk.

Niet dat ze dat bij scouting zo laten. Allemaal doen ze vanaf komende zaterdag gewoon weer een overal aan, een stofmasker op en gaan ze aan de slag om zelf hun lelievlet te onderhouden. Hout kapot? Zelf repareren! Zeil kapot? Zelf repareren! Lijnwerk aan vervanging toe? Zelf splitsen! Stalen boot kapot? (Onder toezicht) zelf repareren!

Vrouwtje zegt altijd dat ze bij scouting handige mannen kweken en dat hun partners daar later vast heel blij mee gaan zijn. Ik zeg nu: en niet alleen hun partners. Ook de bouwmarkten.

Dus Gamma, Praxis, Karwei en andere bedrijven: Kom maar op met die sponsoring! Zij leiden namelijk nu jullie klanten van morgen op.





Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten