dinsdag 6 juni 2017

Windstilte

Vanochtend was de wereld grijs, grauw en vol wind. Zoveel wind dat de fietsen al snel werden opgeborgen, lopen zou een betere optie zijn. Dus zijn ze, met een forse windkracht 6 tegen, naar de vuurtoren gelopen om daar in de buurt echte Vlielandse kaas te kopen. Nu ben ik dol op kaas, maar niet zo dol op tegen de wind in lopen. Ben ik op de Overstag gebleven, dat stukje kaas krijg ik binnenkort toch wel.

In de middag nam het aantal wel vertrekkende zeilboten toe en daarmee de hoeveelheid werk voor de mensen hier aan boord. Handje hier helpen, lijntje daar vasthouden, met elkaar weten ze er toch steeds een mooi schouwspel van te maken. Dat een enkeling weer terug de haven in kwam omdat er voor hen teveel wind stond buiten. Dat een ander alleen met hulp van de havenmeester weg kwam (duwtje hier, sleepje daar, hij had het er maar druk mee). Of dat een derde gewoon zelf het ruime sop koos. Het maakte de mensen hier aan boord niet uit, wij gingen voorlopig niet en daarna was kijken naar de anderen tot tijdverdrijf gebombardeerd.

Rond 16 uur mocht ik opeens naar buiten, zijn we naar het havenplein gelopen. Kon ik mooi even sanitair ontspannen onderweg. Eerst snapte ik niet waarom ik opeens naar buiten ging, maar terug op de boot kwam er allemaal actie. Bleek dat wij rond 17 uur weggegingen. Volgens alle verwachtingen zou dan de wind afnemen en het was dus al de hele dag het plan om dan weg te gaan. Zullen ze mij niet even zeggen...

Nou, het bleek een gouden greep. Heerlijk kunnen zeilen, tegen de tijd dat we recht tegen de wind in zouden moeten was er helemaal geen wind meer. Dat gaf kansen voor avondeten. Kopje koffie in de sluis en rond 23 uur lagen we in Makkum. Nog niet op de goede plek, want we zijn net nog even een stukje gaan varen. Naar een box dichterbij de douches (met het goede nummer).

Nu bijkomen van een drukke dag. Morgen gaan vrouwtje en ik naar huis, Philip wacht hier de verwachte storm af.

zondag 4 juni 2017

Mislukt ...

Voor wie toen nog niet wakker was: om 6.00 uur scheen de zon al hier. Ik heb geprobeerd om ze wakker te maken, want wie zou nu niet van een zonnige dag willen genieten? Maar helaas, vrouwtje draaide zich om en ik moest ook mijn oogjes nog even dicht doen. Uiteindelijk was het rond half negen dat er actie kwam.

Niet dat er veel gedaan werd vanochtend. Beetje buiten met een kopje koffie kijken naar de schepen die weggingen of kwamen. Aan het eind van de ochtend kwam er meer beweging, toen werden de vouwfietsen tevoorschijn gehaald. Vrouwtje heeft gisteren een handig inklapmandje gekocht dat ze achterop haar vouwfiets ging maken zodat ik mee zou kunnen. Heb haar lekker haar gang laten gaan, je moet je er niet teveel mee bemoeien.

Na de lunch leek het er even op dat ik ook daadwerkelijk in dat mandje zou gaan moeten zitten. Heb ik dus heel snel met Philip de deal gesloten dat ik wel op de boot zou passen terwijl zij gingen fietsen. Heb ik heel braaf gedaan. Dat ik daardoor de vuurtoren heb gemist, mooi uitzicht vanuit het dennenbos en een rondje door de dorpstraat... heb ik er graag voor over. Ik pas wel op de boot!

De middag was verder weer veel kijken naar het entertainment in de haven. Philip ging nog een stukje fietsen, vrouwtje maakte een puzzeltje en ik bleef braaf op de bank liggen. Behalve toen ze een hapje namen natuurlijk, toen heb ik me even gemeld voor mijn portie.

Na het avondeten gingen we naar het strand. Daar had ik veel zin in, maar toen kwam ik er echt niet meer onderuit. Om makkelijk bij het strand te komen moest ik in het mandje. En dan ook nog stil blijven zitten he! Het is dat de beloning zo onwijs gaaf zou zijn, anders was ik er onderweg uit gesprongen. Maar rennen over het strand, beetje pootje baden in de zee en achter weggegooide schelpen aan rennen blijft wel heel leuk. Ben er nu zo moe van dat ik haast niet meer kan typen.

Zij zijn nu douchen, ik ga vast slapen.

zaterdag 3 juni 2017

Dennenappels

Ik zal het maar meteen toegeven, ik ben helemaal in vakantiegevoel. Wakker worden in de slaapzak van vrouwtje, bakje vla uitlikken na het avondeten en lekker rennen voor het slapengaan. Veel aandacht en op mijn springen op de bank wordt ook nog gereageerd.

Vanochtend regende het. Kwam op zich goed uit want vrouwtje moest nog dingen doen voor een sollicitatie. Zijn we eerst in de regen naar buiten geweest, ben ik daarna nog even onder het kapje gebleven zodat zij rustig kon werken. Niet te lang hoor, want opeens zag ik Philip naar de dekwasinstallatie gaan. Nou, de bank binnen ligt echt veel beter dan de bank buiten als je dan droog wilt blijven.

Na het werken en de lunch zouden ze naar het dorp. Komt er net een boot aan. Vrouwtje bleef netjes wachten om een landvast aan te pakken, maar toen Philip buiten kwam nam hij het over. De buurvrouw maakte daar een opmerking over, waarop ik vrouwtje hoorde zeggen "hij wou zo graag een boot". Moest ik stiekem wel om lachen, buurvrouw keek erg verschrikt hoorde ik later.

Terug uit het dorp gingen ze zeewierthee drinken. Hadden ze in het dorp gekocht. Schijnt heel gezond te zijn. Ze hadden ook een inklapmandje dat ze morgen achterop vrouwtjes fiets gaan maken zodat ik mee kan fietsen (weet nog niet of ik dat een goed idee vindt) en een 2-kopjes-koffiezetapparaat. Net zoeen als er al is aan boord, kan in Delft ook net zulke lekkere koffie worden gedronken.

Daarna ging Philip een buurman verderop de mast in hijsen en gingen vrouwtje en ik lekker buiten een boekje lezen. Het was allemaal weer geen straf hier op Vlie.

Na het eten door het dennenbos gelopen. Gingen ze steeds dennenappels voor me weggooien. Ik zie het allemaal niet meer zo goed, maar gelukkig houden ze daar rekening mee. En die dennenappels, die stuiteren dan heel leuk over de grond. Mocht er wel een meenemen van vrouwtje, heb ik niet gedaan. Goede smoes om morgen weer naar het bos te gaan.

Aan het einde van mijn rondje nog even gekeken bij de grote boten. Daar liggen er heel veel, wel 24. Ben blij dat wij daar niet liggen, zou een beetje voelen als Helgoland en dan moet ik wel heel lang handtas zijn ;-)

Morgen gaan we fietsen, ben benieuwd.

vrijdag 2 juni 2017

Familie uitje

Opeens waren er wel vijf tegelijk in beeld. Liggend in de zon, nieuwsgierig om zich heen kijkend en rustig zwemmend in de Vliestroom.

Wij hebben de hele dag op de motor gevaren. Bij de Lorentzsluis werden ze hier aan boord helemaal blij omdat de zeilboot voor ons ook door een mevrouw werd bestuurd. Mensen, je kan ze ook met de meest kleine dingen gelukkig maken. Na de sluis roken we het zout al. De waddenzee liet zich van haar beste kant zien: glad en vol zon. Heb er een foto van gemaakt en die heeft vrouwtje ook naar weerfoto/Jennifer gestuurd.

Rustig 1800 toeren varend zijn we aan de oversteek begonnen. Tuffend over de Pollendam naar de Blauwe Slenk. Daar kan je buiten de betonning een stukje afsteken, maar dan moet je wel de gele boeien goed in de gaten houden. Deed een andere boot niet, die gingen (na wat hulp van de Typhoon uit Terschelling) terug naar af (lees Kornwerderzand). Wij gingen door, hard schommelen als een van de catamarans langskwam, rustig schommelend als een andere veerboot of een vissersschip ons passeerde. Genietend van mooi weer en een kalme zee.

Nu liggen we in de haven en daar gaan we blijven! Lekker rennen door de bossen en over het strand .Ik heb vanavond dat eerste al getest en ik kan het nog! Verder slapen (lukt ook goed), veel water drinken met dit weer, vlabakjes uitlikken (Yeah!) en vooral veel aandacht krijgen.

Het is gewoon een uitje. We zijn met elkaar op stap. Net als die vijf zeehonden, een hele familie, die we vanmiddag zagen. Genieten van het mooie weer en de gezelligheid.

Genieten jullie mee?

donderdag 1 juni 2017

ff eruit

Zo'n grote tuin is geweldig, maar als echte zeehond mis ik af en toe wel het zilte water, de wat zoutige neus, het geschommel tijdens het slapen. De komende dagen kan ik gelukkig mijn hondelijf weer helemaal verwennen: we gaan het wad op!
Vandaag zijn vrouwtje en ik naar Makkum gereden waar Philip naartoe gevaren is. Moet er wel bij zeggen dat ik blij ben dat de auto airco heeft, want het is best warm buiten. Nu lig ik weer in mijn vertrouwde hoekje op de bank, ben ik al naar het gras aan de kade geweest en heb ik al gecontroleerd of vrouwtje haar slaapzak zo heeft neergelegd dat ik er ook goed bij kan.
Verder niet zoveel gedaan. Morgen gaan we naar de dennenbossen -> Vlieland dus. #zinin

zondag 21 mei 2017

Logeren

Afgelopen dagen heb ik niet om aandacht verlegen gezeten. Isis, Lars en Gijs hebben me heel veel geknuffeld, geaaid en achterna gelopen. Ben er gewoon zo moe van geweest dat ik afgelopen nacht heel lang en rustig geslapen heb.
Waarom ik dan uit logeren ben geweest? Omdat vrouwtje naar een hotel ging voor een vergadering, mijn eigen standaard logeerplek (met grote tuin) ook niet thuis zou zijn en ik dus bijna alleen thuis had moeten blijven. En wie geeft me dan knuffels en eten? Dus had vrouwtje in haar familieapp gevraagd of iemand voor mij zou willen zorgen. En toen mocht ik zomaar bij de Valkjes in Zoetermeer gaan logeren. Dat is dus supergaaf!
Isis die heel goed kan knuffelen en bij wie ik lekker op de bank mocht komen liggen, Lars die kussentjes voor me haalt om lekker op te liggen en Gijs die me de hele dag wel wil aaien. Mocht ik ook nog naar de hondenspeeltuin. Nou ik heb vrouwtje al geblaft dat ik een volgende keer wel weer daar ga logeren.
Nu wel aan het bijkomen, want met mijn 11+ ben ik eigenlijk een oud hondje. Dat heb ik er graag voor over, dus Suus en Frank... ik kom graag nog een keer.

zondag 19 maart 2017

Nieuwe vrienden

Vrouwtje volgt de opleiding tot instructeur Eerste Hulp. Gelukkig is ze bijna klaar, want al die zaterdagen die ze me in de steek heeft gelaten waren er nu al teveel.

Vandaag zou ze met Henriƫtte en Herjan de examenopdrachten door gaan nemen. Bianca zou er ook zijn om haar ervaringen te delen en mee te denken. Wilde ze me gewoon thuis laten! Dat heb ik dus mooi niet geaccepteerd. Ben gewoon in de auto gesprongen. Was het punt wel duidelijk geloof ik. Ben ik dus mooi mee geweest.

Van HenriĆ«tte mocht ik op de stoel. Zat ik precies op de goede hoogte om op mijn koppie te worden gekriebeld.

En ze kan ook heel goed knuffelen. Mocht zelfs haar neus likken ;-)

Was wel blij dat ze haar eigen hond Sammy niet had meegenomen. Die is namelijk veel groter dan ik ben. En ik hou niet zo van grotere honden.

Bij Herjan mocht ik ook op schoot. Knuffelen en snoepen. Van mij mag vrouwtje me wel gewoon meer meenemen.

Echt ik heb vandaag een verwendag gehad. Bakje water, hondensnoepjes en mensen die met me wilde knuffelen. Was gewoon iedereen blij dat ik er was. Voelt wel lekker hoor.

Nu saai op mijn eigen kussen aan het liggen.

zondag 12 februari 2017

Ik ben heel stoer

Meestal vertel ik mooie verhalen over mijn zeilavonturen in de zomer. Vandaag wil ik laten zien dat ik eigenlijk ook heel stoer ben. Al kwam de sneeuw vanochtend bijna tot mijn buik, ik ben toch de tuin in gegaan. Kijk maar ...

Wie mij een beetje kent weet dat dit heel bijzonder is. Sneeuw is namelijk bevroren regen en dus water! En hou ik niet zoveel van in het water zijn. Maar zelfs zonder Philip heb ik vandaag gedurfd om tot mijn buik nat te worden.