dinsdag 30 juni 2015

Open brief aan de ANWB

Beste ANWB,

Weten jullie hoeveel watersportongelukken er jaarlijks gebeuren omdat mensen op vakantie even een boot huren? Mensen die niets weten van de regels op het water. Mensen die niet snappen welk moordwapen ze in handen hebben. Mensen die in een boot gaan varen “want het is vakantie”.

Ik ben de hond van een watersporter, zeilinstructeur, scoutingleidster en ik mag altijd mee als ze gaat varen, dus ik kan het weten. Er zijn heel veel gevaarlijke situaties op het water. Dat komt omdat je de verkeersregels niet hoeft te weten. Terwijl die regels voor een motorboot heel makkelijk zijn:
-          Doe alles om een aanvaring te voorkomen
-          Vaar niet te snel
-          Probeer zoveel mogelijk rechts te blijven
-          Haal anderen links in
-          Alle anderen hebben voorrang, behalve als jij helemaal rechts vaart

Helaas is dit te moeilijk voor mensen die, net als de meneer in de radiocommercial, voor één keertje een boot huren. En dan snappen ze ook niet dat een boot achteruit varend vaak een beetje gaat draaien, dat een boot niet meteen stil ligt als je remt en dat bijvoorbeeld zeilers niet zomaar een andere kant op kunnen. Of dat je niet tussen een slepende boot en een gesleepte boot heen kan. En als er dan wat is dan hebben wij het gedaan, want goed zeemanschap vraagt dat wij alles doen om letsel, aanvaring en schade te voorkomen.

Wat me vooral verbaast is dat de ANWB, die er toch ook voor watersporters claimt te zijn, dit voorbeeld gebruikt in haar reclame. Hoeveel meer ongelukken moeten er gebeuren? De waterfiets die de andere familieleden voorstellen lijkt me meer geschikt voor iemand die niet gewend is op het water. Van een organisatie die zich zo inzet voor veiligheid had ik iets anders verwacht.

Wilt u aub in het vervolg even een nachtje slapen over een idee voor een commercial? Dan had u dit zelf vast ook allemaal bedacht.


 
 


Catootje
 
 
PS Heeft vrouwtje mijn verhaal ook echt naar de ANWB gestuurd. Ben benieuwd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten