dinsdag 31 juli 2018

31-7: De Blocq van Kuffeler

Vanochtend ben ik lekker op tijd opgestaan. Na een bakje eten (lekker natvoer, want de brokjes waren al ingepakt) en een rondje door de tuin werd ik in de auto gezet. Naast de slaapzak en tas van vrouwtje, dus ik had niet heel veel plek. Maar het was voor een goed doel: vakantie!

We kwamen rond 9.30 bij WV IJmond aan en volgens Buienradar zou het toen ook beginnen met regenen. Snel de spullen in een kar, Bart gedag gezegd en naar de Overstag. Philip ging heel snel met onze spullen, ik bleef bij vrouwtje. Dat was niet zo'n slim idee, want die loopt niet heel snel met haar loopgips/krukken en toen we uiteindelijke halverwege de steiger waren begon het te regenen. Kwam gelukkig Philip mij snel halen, kon vrouwtje ook iets beter doorlopen. Waren we allebei net op tijd, namelijk voor de heel harde regen, binnen.

Ik ben op mijn kussen gaan liggen. Zij hebben rustig spullen uitgepakt, koffie gedronken en toen gingen we op pad. Door de brug, het Noordzeekanaal op. Dat ging best vlot, tot we bij de Westerhaven kwamen. Daar moest net de NBA Rubens naar binnen. Dat is dus een schip van 43 m breed en 254 m lang. En die moest 'even' achteruit inparkeren. De binnenvaartschepen voor en achter ons haalde zelfs helemaal het gas eraf, omdat de Rubens het hele kanaal blokkeerde (kanaal is 170 m breed en Rubens had ook nog sleepboot voor en een achter). Helaas begreep een van de zeilboten achter ons het niet helemaal, die kwam nog volle vaart aanzeilen om op het laatste moment te wijken en strak tussen ons en de buren heen te gaan. Uiteindelijk moesten zij ook wachten. Alleen een klein sloepje ging in de buurt liggen en nam het risico door een zwenkende sleper tussen wal en schip te komen. Maar dat ging gelukkig goed.

Na Amsterdam, een leuk meisje op de Oranjesluis en een vlotte doorvaart van de brug konden wij het wijdere water op. Heerlijk voor het lapje 5 kts door het water gegaan. Kwamen we keurig op borreltijd hier in de haven aan. Helaas was toen ook de wind weer aan gaan trekken, dus liggen we nu met de boeg naar de steiger. Voor vrouwtje vervelend, want die kan nu niet van boord. 

Hebben we eerst een klein drankje gedaan op het achterdek, toen rustig gegeten en ben ik daarna met Philip een rondje gaan lopen. Dat is wel heel leuk, want ik heb zomaar een paar keer uitgebreid mogen snuffelen. Kijk daar wordt een hondje blij van. Net als van opgetild worden bij een steiger met raster en van hondensnoepjes.

Al met al wel een drukke dag. Morgen gaan we lang varen, ik hoop naar een plek met gras ;-)




Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten