maandag 4 november 2013

Griffierecht bijna verdubbelen?

Soms gebeuren er van die dingen die je als gewoon klein wit hondje met zwarte vlekken niet begrijpt. Twee jaar geleden (oktober 2011) kwam er een voorstel om het griffierecht (kmrstuk 33071) te verhogen. Niet een beetje, maar heel veel. Dat wetsvoorstel veroorzaakte een heleboel onrust in het land. Protesterende advocaten, rechters zich uit openlijk uitspraken tegen het voorstel, belangenorganisaties die zich roerde. Uiteindelijk heeft de minister januari 2013 het voorstel ingetrokken.

Denk je dus: "dat hebben we gehad", "daar zijn we van af" of iets van soortgelijke strekking. Leuk dat het net lang genoeg in leven was gebleven zodat vrouwtje er op af kon studeren. Ze had een alternatief beschreven, vandaar dat ik alles van het onderwerp weet. Als je mee moet uitwaaien hoor je nog wel eens wat.

Groot was mijn verbazing toen ik vrouwtje vorige week opeens weer over die gekke griffierechten hoorde. Blijkt dat het jaarlijkse indexeringsvoorstel een paard van Troje is. Opeens wordt het griffierecht in simpele belastingzaken zoals WOZ van 44 euro naar 77 euro verhoogd. Minder hoog dan ze in 2011 voorstelde, maar toch. Bijna een verdubbeling en dat in een wetsvoorstel dat alle andere jaren helemaal niets spannends bevatte. Nu lopen we dus het risico dat het voorstel als hamerstuk wordt gezien. De verslagen van de commissie lijken er ook op te wijzen dat dat de werkelijkheid gaat zijn. 
(Wie mee wil kijken: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail.jsp?id=2013Z17586)

Ik ben maar een simpel hondje, het kan zijn dat ik het daardoor niet snap, maar... snappen doe ik het niet.





Catootje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten