zondag 30 oktober 2016

Fouten in verleden hebben gevolgen in de toekomst

Ergens is er iets fout gegaan. Waar en wanneer precies weet ik niet. Ergens in de jaren 80 is er te weinig aandacht gegeven aan het vak geschiedenis. Hebben de leraren hun eigen "dat weten we nu wel" vergeten uit te zetten om te zorgen dat de volgende generatie het ook weet. En vandaag de dag hebben wij last daarvan.

Waar ik het over heb? Over de lessen die we hadden moeten leren van de Tweede Wereldoorlog. Ik heb op de lagere school nog bij geschiedenis soms uit eerste hand gehoord over oorlog, armoede, hongersnood, (jappen)kampen en wat oorlog betekend voor een kind. Waren het leuke lessen? Leuk is misschien niet het goede woord, maar met een leraar die kan lesgeven en vertellen waren het wel waardevolle lessen. Lessen die me hebben gevormd. Door mevrouw Vink wist ik over de oorlog in Indiƫ voordat de media daar over begon. Meneer Van Alphen beantwoordde onze vragen en ging het onderwerp niet uit de weg.

Als ik kijk naar het nu, waarin discriminatie, antisemitisme, het uitsluiten buitenlanders, het wij-zij denken en stigmatiseren gewoon zijn geworden, dan merk ik dat niet iedereen zulke leraren heeft gehad. De generatie na mij weet minder over de Tweede Wereldoorlog, over hoe het zo ver heeft kunnen komen. Over welke waarde vrede heeft en hoe onbetaalbaar het is dat we in vrijheid kunnen zeggen, doen en laten wat we willen. 

Een uitgever wil Mein Kampf uitgeven, waarom? Om de al aanwezige grond waarin haat groeit nog meer te voeden? Omdat ze denken omzet te halen? Omdat het zo stoer klinkt? Gaan we echt met z'n allen af op een herhaling van het onbekende? De geschiedenis kennen we niet meer. Ervaring delen was niet genoeg. Is het dan echt zo dat in het nu iedereen alles zelf moet meemaken? Mannen die met banden om hun buik een bevalling nadoen lijkt grappig. Toch lijkt het meer een teken van het niet meer willen geloven, de rationalisering is doorgeslagen. Ik kan alleen maar hopen dat de spelletjes op hun computer, lasergames en paintballen voor de mannen om mij heen genoeg blijven. Want oorlog, dat wil je helemaal niet zelf ervaren.

Ergens is er iets fout gegaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten